Mongara AB

Går det att förena entreprenörskap och hållbarhet?

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2017 10:42 CET

När Refo startade för tre år sedan upptäckte vi snart att insamling av material är lätt men att hitta tillräckligt med material som kan ge en mer effektiv produktion av återbrukade produkter var en utmaning, säger Liselotte Norén, grundare av Refo. Då började jag leta i mitt gamla nätverk bland företag som skulle kunna ha spillmaterial eller provkollektioner som skulle kunna ge ett mer kontinuerligt flödeoch hittade Hasta.

Nu har vi tillsammans med Hasta byggt ett kretslopp där svinn från gardinproduktionen återbrukas i nya designprodukter. Konceptet syftar på att förena design och företagsamhet med hållbarhet och återbruk. Onsdag 8 februari finns Liselotte från Refo och Therese från Hasta på plats i Hastas monter A41:12 på Stockholm Furniture & Light Fair för att svara på frågor kring samarbetet.

Kretsloppet startar med att Hasta samlar, sorterar och sparar svinn från sin produktion av gardiner, solskydd och gardintillbehör. Materialet ges sedan till Refo som designar och tillverkar nya produkter. Tack vare kretsloppets kontinuerliga flöde av material har Refo möjligheter till en effektiv produktion och fler arbetsmöjligheter.

Det ska vara lätt att göra rätt, säger Liselotte igen. Därför fortsätter vi vårt arbete tillsammans med att göra våra ännu lättare att hitta.

Mongara har bidragit till förändring och verksamhets- utveckling av företag och organisationer i snart 20 år. För en del kunder är det vi som genomför utbildning inom ledarskap, kommunikation och affärsutveckling. För andra frigör vi förbättringsmöjligheterna genom att arbeta med utvecklings och innovationsprocesserna hos dem. Alltid med mod och kraft som ger dig konkreta resultat!

Refo började för tre år sedan som en CSRsatsning och är nu ett växande område med fokus hållbarhet, utbildning och integration. Visionen är att förbättra världen med designat återbruk och utbildning. Våra kretslopp ger fler jobb lokalt, integration och minskat svinn. Alla kan göra något!

Hasta är ett modernt inredningsvarumärke med fokus på fönstermiljö. Ända sedan starten i en enkel landsbygdsmedja i byn Hasta, har fokus legat på att vara kreativa och utveckla nya idéer. Vi har idag en bred produktflora inom gardintillbehör och solskydd, med smarta lösningar för både hem och kontor.

Liselotte Norén, Refo, 070-4411868, info@refo.nu

Therese Danielsson, Hasta,070-6603206, therese.danielsson@hasta.se