Gårdsnära

Gårdsnära - Hitta närproducerat enkelt

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2012 07:00 CEST

Idag lanseras Gårdsnära, en webbtjänst för att enkelt hitta närproducerad mat och dryck, officiellt.

Syftet med Gårdsnära är att göra det enklare för konsumenter att finna närproducerade alternativ samt att hjälpa till att stärka banden mellan producent och konsument.

Gårdsnära en modern webbtjänst som är framtagen för fungera lika bra i så väl dator som på smartphone eller pekplatta. Med stöd för GPS gör Gårdsnära det lätt för konsumenter att hitta producenter var de än befinner sig i Sverige.

”Med rötter i Jämtlands landsbygd och med en kock till far, har jag alltid haft en stark koppling till mat. När min bror senare blev fårbonde väcktes mitt intresse för närproducerat och ju mer jag satte mig in i ämnet desto viktigare blev det för mig. Boendes i Stockholm hade jag emellertid svårt att hitta producenter i min närhet. Med en bakgrund inom webbranschen kände jag dock att här kunde jag göra en insats - och med hjälp av min vän, formgivaren, Mårten Sparrman föddes så Gårdsnära.”, berättar Erik Östling.

Gårdsnäras databas innehåller närmare 2 000 producenter fördelade över landet och sköts för närvarande manuellt. I höst väntar dock en ny funktion där producenter själva kan underhålla sina sidor samt interagera med sina kunder.

”Det finns idag ett stort och växande intresse för närproducerat och vi hoppas att Gårdsnära kan främja detta ytterligare genom att fungera som en länk mellan producenter och konsumenter. Sverige är fullt av fantastiska producenter, det här är vårt sätt att ge dem den uppmärksamhet som vi tycker att de är värda.”, avslutar Erik Östling.

Kort fakta:

• Grundades i juni 2012.
  • Drivs i dagsläget ideellt.
  • Är helt kostnadsfri.
  • Medarbetare: Erik Östling - initiativtagare, Mårten Sparrman och Lisa Jungell.