Grand Tours

Gabriel Forss leder Grand Tours kör i konsert på Ösel

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 09:25 CEST

Grand Tours har chartrat kryssningsfartyget Birka och genomför under tre dagar en stor körkryssning till estniska ön Ösel. Kryssningen leds av inspirerande och välkända körledaren Gabriel Forss, känd från bland annat Körslaget på TV.

Den 10 juni avgår kryssningsfartyget Birka mot Ösel, fylld med sångsugna resenärer. Cirka 750 av de 1200 kryssningsdeltagarna kommer att medverka i PROmedlemsresors och Grand Tours kör. Under resan till Ösel övar Gabriel Forss och kören in ett tiotal låtar, som sedan framförs på en konsert i huvudorten Kuressaare.

– Vi kommer att bjuda den sångglada publiken på Ösel på en blandad konsert. De kommer att få njuta av vår svenska körtradition men även kunna sjunga med i en mer internationell repertoar, säger Gabriel.

Deltagarna på körresan kommer från hela Sverige och har inte tidigare sjungit tillsammans i den här grupperingen. För egen del ser Gabriel mycket fram emot att sjunga med en helt ny kör under det exklusiva framträdandet på borggården i Kuressaare:

– Att leda människor i sång är en stor del av mitt liv. Det händer alltid något magiskt när en ny grupp människor möts för första gången och sjunger tillsammans. Dessutom har jag länge velat besöka Ösel. Att få kombinera resan med en stor körkonsert på plats känns väldigt spännande och roligt.

Grand Tours är en renodlad researrangör för mogna resenärer, där PRO medlemsresor ingår. Oavsett om det gäller en rundresa, en kryssning eller en spa- och hälsoresa är det viktigt att erbjuda kunderna lärorika resor, där upplevelser och möten med andra människor står i fokus, berättar Tuwe Arvidsson, VD på Grand Tours.

– Våra resenärer tycker om att lära sig något när de reser. Därför har vi ofta med en ciceron, som har ett specialintresse eller är expert på området man reser till. I det här fallet handlar det om körsång. Andra gånger har vi till exempel arrangerat Rysslandskryssningar med Malcom Dixelius som ciceron och blomsterkryssningar med trädgårdsexperten Hannu Sarenström.

Tuwe Arvidsson fortsätter:

– Det är med stor spänning jag ser fram emot körresan. Om vädret tillåter planerar vi att samla hela kören på akterdäck när vi mitt på dagen onsdagen den 12e juni passerar genom Furusundsleden. Det skulle i så fall bli något alldeles extra för de som har möjlighet att lyssna från land!

För ytterligare information, kontakta:
VD Tuwe Arvidsson, telefon: 08-701 67 51, e-post: tuwe.arvidsson@grandtours.se

Grand Tours startade för 27 år sedan och är en svenskägd, renodlad researrangör för 60-plussare. Företaget arrangerar paketresor framförallt i Europa med ett brett program av rundresor, spa- och hälsoresor, havskryssningar, flodkryssningar på Donau, i Ryssland och Ukraina samt långtidsresor till Spanien. Grand Tours ägs till 57% av Pensionärernas Riksorganisation (PRO) och resterande andel ägs av resekoncernen WE Travel Group. För mer information besök vår hemsida grandtours.se