Stockholms Stadsteater AB

Gästspel på Stockholms stadsteater 14 & 15 augusti

Pressmeddelande   •   Aug 02, 2007 13:34 CEST

ROMEO AND JULIET- EN ORGIE I DEG

Två pizzerior i 60-talets Verona. Två familjer i fejd. Mjölet yr, plåtarna smörjs och kärleken spirar. Romeo and Juliet i regi av Oskaras Koršunovas är ett spännande och efterlängtat gästspel från OSK/ Vilnius City Theatre.

Oskaras Koršunovas Romeo and Juliet är en fysisk förställning, med dans, komik och musik. Den utspelar sig i två pizzerior i 60-talets Verona, striderna mellan Montague och Capulet fortsätter som vi är vana att se dem men här slåss de med deg, bestick och mjöl.

Publik och kritikersuccén Romeo and Juliet har turnerat världen över, allt ifrån Tyskland, Frankrike, Syd Korea, Portugal och Singapore och har nu kommit till Sverige och Stockholms stadsteater. Romeo & Juliet är belönad med Grand Prix på Belgrads internationella teaterfestival 2004.

**the most memorable one can see.* - New Haven register
** the scenery of Jurate Paulekaite is a masterpiece**- Lietuvos rytas
** amazingly powerful scenes**- Izvestia
*This Romeo and Juliet is a slice of stage heaven** - Connecticut Post

Oskaras Koršunovas
Oskaras Koršunovas är född 1969. Han har studerat vid konstakademien i Litauen men fick redan som 20-åring börja med uppsättningar vid Vilnius City Theatre. Arbetar som chef och konstnärlig ledare för Oskaras Koršunovas Teater i Vilnius som delar lokaler med Vilnius City Theatre. Oskaras Koršunovas har gjort framgångsrika uppsättningar av Mästaren och Margarita, Fucking and shopping och En Midsommarnattsdröm som även de turnérat världen över. I Stockholm har han tidigare jobbat på Dramaten med en kritikerrosad uppsättning av Cleansed av Sarah Kane.

"När jag sätter upp klassiker söker jag efter det som gör dem samtidsaktuella, och när vi sätter upp samtida dramatik intresserar vi oss för hur eventuella klassiska teman återspeglar sig i den moderna dramatiken."
Oskaras Koršunovas
ROMEO AND JULIET
AV WILLIAM SHAKESPEARE

Spelas 14 och 15 augusti 2007 på Stora scenen. Speltid ca 3 timmar.

Regi: Oskaras Koršunovas
Scenografi: Jurate Paulekaite
Kostym: Jolanta Rimkute
I rollerna: Gylis Ivanauskas