Hörselskadades Riksförbund

Gävleborg: Dålig ljudmiljö på tre av fyra restauranger

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 09:05 CEST

Ungefär tre av fyra restauranger i Gävleborg har dålig ljudmiljö. Det visar en inventering från Hörsel­skada­des Riksförbund (HRF).
– Störande ljud är ett växande problem i hela landet, säger Jan-Peter Strömgren, HRFs förbundsordförande, som i dag, tisdag, kommer till Gävle med kampanjen ”Befria samtalet”.

Dålig ljudmiljö är snarare regel än undantag på restauranger i hela landet – även i Gävleborg. När HRF:s lokala ”ljudmiljöpatruller” gjorde stickprov på ett 30-tal caféer/restauranger – främst i Söderhamn – var ljudmiljön under all kritik. Bara sju ställen klassades som samtalsvänliga (se lista på www.befriasamtalet.se/press ).

HRF:s rapport Kakofonien visar att halva svenska folket har svårt att höra och samtala på restaurang. Och det står restaurangerna dyrt: Varannan person undviker ställen med dålig ljudmiljö och en av tre har lämnat restauranger där det låter illa.
– Det är hög tid att börja tänka ”ljudsmart”. Ett samtalsvänligt ljudklimat lönar sig, för alla, säger Jan-Peter Strömgren, HRFs förbundsordförande, som i dag, tisdag, är värd för konferensen ”Befria samtalet” i Gävle Konserthus.

Konferensen är en del av en landsomfattande kampanj och tar upp de växande ljudmiljöproblemen i samhället, inte minst inom arbetsliv och skola. Bland annat medverkar akustiker som ger experttips om ljudsmarta lösningar till nyckel­personer från olika delar av Gävleborg.
Läs mer på www.befriasamtalet.se

”BEFRIA SAMTALET” – en konferens om ljudmiljö
Tid: tisdag 28 september kl 9.00–16.00.
Plats: Bo Linde-salen, Gävle Konserthus
Utställningen “Bli ljudsmart” kl 9–16, 18–20.

För mer information:
Ingvild Falkenhaug, informationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se