Gain Sweden AB

Gain Online öppnar portarna

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2011 09:07 CEST

Gain  Online - ett socialt nätverk för nystartade bolag, investerare och intresserade privatpersoner - startar Sveriges första site för Crowdinvesting, eller gruppinvesteringar i bolag

www.gainonline.se

Gain Online är ett socialt nätverk för nystartade bolag, investerare och intresserade privatpersoner som vill få möjligheter att följa och investera i startup-bolag.

Gain Onlines webbplats tillhandahåller ett stödsystem och en process för s.k. Crowdinvesting; många personer bidrar var och en med en mindre summa pengar och blir aktieägare i bolagen de stöder.

Crowdfunding för ideella projekt har funnits några år. Nu anpassas fenomenet för investeringar i nystartade svenska bolag.

Entreprenörer får genom Gain Online ett komplement till traditionellt riskkapital och intresserade privatpersoner får chansen att ta del av möjligheterna med att investera i riktigt tidiga skeden, då investerarna får en större andel av bolagen de investerar i än de får då bolagen etablerat sig. Det finns förstås även risker med investeringar i tidiga skeden. I värsta fall går bolaget under och investeringen går förlorad.

”Det är glädjande att nu kunna erbjuda entreprenörer ett välbehövligt komplement till traditionellt riskkapital och att samtidigt underlätta för de som är intresserade av att investera i tidiga skeden” säger Mårten Säflund, en av grundarna av Gain Online. Han fortsätter ”Vi ser Crowdinvesting som en naturlig konsekvens av de fantastiska möjligheter Interrnet ger att koppla ihop människor med samma mål och intressen. Vi tillhandahåller ett stödsystem som dels hjälper investerare att hitta företag de vill stödja, dels hjälper företag att snabbt och säkert genomföra nyemissioner. Vi hoppas att Gain Online skall leda till att fler bra affärsidéer kan förverkligas, till många lyckade investeringar och till att nya arbetstillfällen skapas” .

Gain Online är en webbplats för medlemmar som betalar en årlig medlemsavgift och som genom medlemskapet anmäler sitt intresse för emissionserbjudanden från bolag de följer på Gain Online.

Gain Online har en webbsida för intresseanmälningar sedan ett par månader och den 31 maj 2011 öppnar Gain Online på riktigt. Då kan investerare börja söka efter affärsidéer de vill stödja och entreprenörer kan börja presentera sina företag!

Gain Online hjälper affärsänglar och småsparare att hitta intressanta nystartade bolag och ger entreprenörer ett komplement till traditionellt riskkapital. Genom Gain Online får nystartade bolag en plattform där de kan presentera sig för ett stort antal investerare. Gain Online tillhandahåller ett stödsystem för entreprenörer för att göra nyemissioner där många investerare var och en kan satsa ett mindre belopp, s.k. Crowdinvestment.Läs vidare på www.gainonline.se