Ordfront

Galago blir bokantologi

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 11:37 CET

Sveriges ledande alternativa serietidskrift spottar nu upp sig och blir ett ostoppbart monster i nya kläder. Tre 200-sidiga böcker om året i nytt större format och ny grafisk form. Den första Galagon i bokform (volym 88) släpps den 18 november.

Sedan Galago grundades 1979 har tidskriften haft många skepnader. De senaste åren har den varit en tidning och en bokklubb i storpocketformat, men nu löper vi hela linan ut och gör Galago till en riktig bok, utan bokklubbssidor, annonser eller teman. Bara bra serier från Sverige och utlandet, rikt illustrerade noveller samt annat textmaterial när andan faller på. Allt paketerat i en delikat grafisk form signerad Erik Uppenberg. Man kan se det som att vi går tillbaka till Galagos rötter samtidigt som vi gör något helt nytt. Varför inte publicera världens bästa serier i ett format som får dem att komma till sin fulla rätt? Det var så vi tänkte när vi valde att stöpa om Galago. Det innebär en stor satsning på utländska serier, där vi kommer att publicera de främsta namnen från bland annat USA, Japan, Frankrike och Italien. Dessutom kommer varje Galago att innehålla minst två noveller, rikt illustrerade av våra tecknare. Bokformen förpliktigar. Därför kommer den nya Galago att rikta in sig på långa, genomarbetade serier av både etablerade tecknare och debutanter. Men tro inte att vi överger humorn, den grovhuggna satiren och de dumma texterna; de återfinns i ett block i början av boken. För nya Galago ska både andas fanzine och litterärt magasin. Fast i bokform. 200 sidor. Tre gånger om året.

Ur innehållet i Galago vol. 88:
Bill Drummond spiller bönorna om KLF, K-Foundation och The 17 i en serieintervju av Fabian Göranson och Johannes Klenell. Joakim Pirinen återkommer till Galago efter nio års frånvaro med samtidsserien Döda paret. Den flerfaldigt prisbelönte italienske serieskaparen Gipi gör sin debut på svenska. Även den amerikanske succéförfattaren David Sedaris gör sin Sverigedebut med novellen Full hand, illustrerad av geniet Tom Karlsson.
Manga i Galago! Vi inleder vår satsning på japanska alternativserier med Kiriko Nananans Karameller är röda.
Dessutom nya serier av bland andra Nina Hemmingsson, Lars Sjunnesson, Åsa Grennvall, Pontus Lundkvist, Henrik Bromander och Liv Strömquist.

Galago vol 88 släpps helgen den 17-19 november, i samband med Street Ord & Text på Hornstulls strand i Stockholm. Kom och var med vid avtäckningen av en helt ny Galago-inkarnation, träffa tecknarna och redaktionen, ta en kaffe och lyssna på några författaruppläsningar. På lördagskvällen, den 18:e, har vi stor releasefest på Street tillsammans med Modernista, Street och ABF.

Vill du ha ett recensionsex? Maila galago@ordfront.se I samband med nylanseringen har vi även premiär för vår hemsida www.galago.se, där vi bland annat bjuder på exklusivt seriematerial och andra dumheter under rubriken Weblago samt sänder ut kommunikéer på Galagobloggen.
Galago ges ut av Ordfront Förlag AB, Box 17506, 118 91 Stockholm. För mer information, kontakta redaktör Mats Jonsson på 08-462 44 55 eller 0762-77 01 77. Mailadressen är mats.jonsson@ordfront.se