TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Galeries Lafayette ger Resteröds fransk draghjälp

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2009 10:24 CEST

Modeföretaget Resteröds i Ljungskile har kommit in på det anrika varuhuset Galeries Lafayette i Paris. - En stark referens och en viktig språngbräda i vårt fortsatta agerande på den franska marknaden, säger Resteröds VD Andreas Drugge, som samtidigt berättar att företaget förebereder en stor detaljistsatsning på hemmamarknaden Ljungskile.

Det var så sent som i höstas som Resteröds började titta på den franska marknaden.  Och det har blivit en rejäl rivstart. Märket säljs redan i ett 20-tal butiker. Enligt Andreas Drugge kommer företaget omsätta ett par miljoner kronor redan första året. Det är Resteröds herrkollektion, med bland annat tröjor, byxor, underkläder, jackor och kostymer som fallit Galeries Lafayette på läppen.

- Varuhuset ser oss som ett ungt spännande trendmärke från Skandinavien. Den första tidens försäljning är bra och vi har redan fått klartecken om att varuhuset fortsätter marknadsföra Resteröds under hösten,
säger Andreas Drugge.

Exportandel på 60 procent

När Resteröds stänger orderböckerna i augusti beräknas omsättningen hamna på 45 miljoner, vilket är 20 procent mer jämfört med för ett år sedan.

- Resultatet kunde varit bättre om det inte vore för att vi drabbats av en del konkurser i återförsäljarledet, med uteblivna betalningar som följd. Lågkonjunkturen har slagit hårt mot många detaljister.

-Rent kommersiellt är vi annars nöjda. Resteröds hävdar sig väl i såväl Sverige som utomlands. Exportandelen är uppe i 60 procent, säger Andreas Drugge.

En annan PR-mässigt intressant affär, vid sidan om Galeries Lafayette, är att den brittiska modekedjan Top shop, med verksamhet i över hundra länder, valt ut Resteröds till sin flaggshipstore på Oxford street i London.

- På ett av våningsplanen finns speciell avdelning där Top shop lyfter fram modemärken som koncernen tycker förtjänar större uppmärksamhet. Resteröds introducerades i butiken i februari och försäljningen går så bra att vi fått löfte om att vara kvar även till hösten, säger Andreas Drugge.

Fabriksföräljning i toppläge

Paris och London i all ära. Men inget går upp mot den svenska Bohuskusten. Inte om Resteröds får bestämma i varje fall. Inför semesterns turistinvasion har företaget byggt ut fabriksförsäljningen vid huvudkontoret i Ljungskile med större ytor och förstärkt första- som andrasortering.

- Vår fabrik ligger i A-läge utmed E6:an, där omfattande turistströmmar passerar sommartid. Här finns en stor kommersiell potential som vi vill ta tillvara bättre. Idén är att skapa en större handelsplats. Till hösten kompletterar vi med flera externa varumärken och nästa år är tanken att även sälja till exempel inredningsdesign vid anläggningen.

Nostalgifaktorn är en viktig komponent i Resteröds outletbutik med historiska fotografier på väggarna och den gamla tidens interiöra detaljer som köpmannadiskar och liknande.

- Det finns ett PR-värde i att visa upp sitt förflutna. I en bransch där nya märken avlöser varandra är det inte många som kan skriva under med "Established 1935". Vår långa historia som tillverkande företag är en tillgång som höjer äkthetskänslan - oavsett om vi uppträder i Ljungskile eller på Galeries Lafayette, säger Andreas Drugge.