Galleri Fagerstedt

Galleri Fagerstedt välkomnar till säsongsöppning, 3-årsjubileum och vernissage

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2017 09:28 CEST

Galleri Fagerstedt välkomnar till säsongsöppning i Stockholm Gallery District, 3-årsjubileum och vernissage torsdagen den 24 augusti kl 16 - 20!

Galleri Fagerstedt firar 3 år på Hälsingegatan 18 vid Vanadisplan i Stockholm och bjuder in till en extra festlig säsongsöppning med utställningen Frida Krohn - Band två, nya målningar. Det är en utökning av Krohns Band som visades en kort period under försommaren, nu med fler verk, en förlängning på diagonalen, i form av en helhetsgestaltning i rummen. Att beträda utställningen är som att gå in i ett enda verk. Läs gärna Susanna Slöörs recension i omkonst, http://www.omkonst.com/17-krohn-frida.shtml.

Vernissagen pågår torsdagen den 24 augusti kl 16 - 20. Varmt välkommen!

Passa på att se konsten på den nya T-baneuppgången Vanadisvägen/pendeltågsstationen Odenplan alldeles runt hörnet vid galleriet. Vi vill såklart särskilt slå ett slag för David Svensson fantastiska ljusverk i rulltrappan, Life Line. Läs mer på Trafikverkets sida, http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Citybanan/Citybanans-stationer/konsten-i-citybanan/konst-pa-stockholm-odenplan/anders-svensson-life-line/

Fler nyheter från Stockholms Tunnelbana. Tuschteckningar av Monica Höll från åren 2004 - 2009 visas i storformat på Gärdets T-banestation från augusti 2017 och 1 år framåt. Initiativet kommer från SL som reproducerar och visar konst på 7 olika stationer under rubriken Konstväxlingar. Urvalet av Hölls 26 teckningar i färg presenteras under rubriken Flow. Originalen kommer att finnas till försäljning i GALLERI FAGERSTEDT fr o m 24 augusti. Originalformaten är A4. Monica Hölls bok "Drawing for Pleasure" (2003) med 29 teckningar finns nu i galleriets bokshop.

I galleriets showroom tematiserar vi teckning och vi visar även nyinkommet från Helena Laukkanen, teckning på MDF.

Galleri Fagerstedt representerar Hyun-Jin Kwak med de två stora fotografiska verken Grand #1 och Grand #2 i Palazzo Bembo i Venedig. Utställningen Personal Structures pågår under hela biennalen, 13 maj - 26 november 2017. Läs mer här http://www.europeanculturalcentre.eu/index.php?page=96&lang=en

Vi är stolta över att gratulera Jenny Magnusson till stipendiet! Läs mer här http://www.vgregion.se/regional-utveckling/verksamhetsomraden/kulturregionen/ekonomiska-stod/stod-a-o/stod-for-enskilda2/arbetsstipendium/stipendiater-2017/

Anneè Olofsson intervjuades nyligen av Susanne Fessé för tidskriften Verk. Hon berättar om sina 3D-printade skulpturer "Solitaires" och hur hon ser dem som en förlängning av fotografin. Läs intervjun här https://www.verktidskrift.se/the-solitaires/

ÖPPETTIDER

Onsdagar 13 – 17

Torsdagar 12 – 17

Fredagar 12 – 17

Lördagar 12 – 16

GALLERI FAGERSTEDT, HÄLSINGEGATAN 18, 113 23 STOCKHOLM, SWEDEN

+46 70 628 78 85, GALLERIFAGERSTEDT.SE INFO@GALLERIFAGERSTEDT.SE

GALLERI FAGERSTEDT representerar svensk och internationell samtidskonst av hög kvalitet. I galleriets profil finns såväl unga och lovande konstnärer som etablerade och välkända. Galleriet drivs av ELISABETH FAGERSTEDT AB sedan december 2013 och verksamheten präglas av stor konstvetenskaplig kompetens och långvarig erfarenhet från samtidens konstscen.

GALLERI FAGERSTEDT, HÄLSINGEGATAN 18, STOCKHOLM

gallerifagerstedt.se, info@gallerifagerstedt.se