Galleri Fagerstedt

Galleri Fagerstedt visar konstnären Natasha Dahnbergs uppmärksammade videoverk MARIA & ELISABET i soloutställningen Frames of Life.

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2014 12:35 CET

Frames of Life

Natasha Dahnberg

Videoverk och fotografier

Galleri Fagerstedt, Hälsingegatan 18, Stockholm

13 november – 20 december 2014

Natasha Dahnberg är en rysk-svensk konstnär som under senare år har uppmärksammats för starka och tankeväckande videoverk, ibland med politisk udd och ibland med subtila berättelser om stora livsfrågor med djupa rötter. Verket Gråt inte över spilld mjölk rosades på Liljevalchs vårsalong 2014 och premiärvisades på Uppsala konstmuseum med Elisabeth Fagerstedt som curator.

Frames of LIfe är  en utställning bland annat om ålder, inte nödvändigtvis om åldrande, och om ramverket för ett livs flöde och dess yttersta gränser. De vackra och suggestiva videoverken har producerats i samarbete med filmaren Mervi Junkkonen.

Det är en ren slump att Armani lanserar sin senaste kollektion glasögonbågar under titeln Frames of Life, en lustig slump som råkar sätta fokus på seende och betraktelseperspektiv. Det är också en tillfällighet att den amerikanske konstnären Bill Viola, en viktig föregångare  till dagens videokonst, visar sitt verk The Greeting i en stor retrospektiv utställning i Paris och i Florens i år.

Verket The Greeting tillkom år 1995 och hade urpremiär på Venedigbiennalen samma år och har sedan dess visats permanent bl a i samlingen i De Pont Stichtung i Tilburg i Nederländerna

The Greeting är, precis som Natasha Dahnbergs videoverk Maria & Elisabet, en allusion på Jacopo da Pontormos (1494-1557) berömda målning Maria och Elisabet, eller ”La Visitazione” (Jungfru Marie besökelsedag). Bill Violas verk håller sig nära sin förlaga, det är pastost och storslaget; kläder, gester och mimik speglar ordlöst det oerhörda i ”bebådelsen”, i ”jungfrufödseln”, d v s i tabun kring kvinnlig sexualitet.

Natasha Dahnberg är en konstnär som gärna vill förstå sin tid och sin kultur genom att krypa in under skinnet på den för att kunna lyfta fram den i ljuset. Videoverket Maria & Elisabet har kommit till genom en lång rad intervjuer med gravida kvinnor, om deras innersta tankar kring graviditeten och dess tabun. Konstnären har också haft möjlighet att följa en flicka som födde sitt första barn när hon gick i årskurs 9, hon bar sin graviditet med stolthet, i högklackade skor. Filmen är en spelfilm med två amatörskådespelare. De förbereder sig för ett känsligt möte med varandra.

Ur Natasha Dahnbergs manus:

Förberedelse inför mötet.

Båda kvinnorna lägger mycket tid på att bli klara till mötet. Det tar mycket tid för dem båda. För Maria är det viktigt hur hon ska se ut, för Elisabet att skapa en trivsam miljö till mötet. Maria kammar håret, sminkar sig framför spegeln, väljer kläder. Elisabet dukar bordet.

Vi ser inte att kvinnorna pratar, vi hör deras röster som voice-over. Det är dokumentära inspelningar av intervjuer med reella kvinnor. Det är kvinnornas funderingar om den egna situationen och om barnets framtid. De resonerar om vad de skulle säga om de träffade en mycket ung respektive gammal havande kvinna

Natasha Dahnberg ger berättelsen både ett samtida och ett mer kvinnligt perspektiv i jämförelse med Viola. Hon fokuserar på kvinnors förtroliga samtal med varandra och på äkta intervjuer. Hela scenen är vardaglig och nedtonad. Verket är inkännande och långsamt, under filmens gång, får vi fler och fler nycklar för att känna på tabun, gränser och föreställningar, så traditionsbundna att vi har ärvt dem från bibliska berättartraditioner. En frågeställning utan slut, kvinnans sexualitet?

Videoverket På ett hår är en berättelse om en kvinnas liv, en linjär berättelse, gestaltat genom hennes hår. Livsberättelsen har, liksom håret, många trådar som vävs ihop eller trasslas in i varandra, man kan följa små detaljer som flätats in och som passerar kameran. Håret, som är död materia på väg att lämna kroppen, får här representera liv. Det har använts då och då i konstsammanhang, t ex i den tidiga feministiska konsten i USA. Janine Anthony målade ett helt golv med hårfärgningsmedel och med sitt eget hår som pensel i en berömd performance.

----

Maria & Elisabet presenterades på den Internationella kortfilmsfestivalen i Uppsala nyligen och en TV-intervju med konstnären finns att se här

Maria & Elisabet är även recenserad av konstkritikern Cristina Karlstam i Cora nr 38/2014 (sept)

Natasha Dahnberg är född i Moskva 1969 och bor i Sverige sedan år 2000. Hon arbetar som konstnär, bildlärare och grafiker vid Sveriges Television. Hon skriver artiklar om bl a rysk aktivistisk samtida konst och hon har curerat utställningar både i Sverige och i Ryssland, bl a med Pussy Riot i Sverige. Hon har själv haft utställningar i båda länderna. Hon har erhållit flera stipendier, genomfört offentliga uppdrag och är representerad i konstsamlingar i svenska kommuner, regioner och landsting

Utbildningar i urval

1978 – 1986 Krasnaja Presjna konstskola, Moskva

1987 – 1992 Master examen: Moscow State Pedagogical University, inst för Konst, Moskva

GALLERI FAGERSTEDT representerar svensk och internationell samtidskonst av hög kvalitet. I galleriets profil finns såväl unga och lovande konstnärer som etablerade och välkända. Galleriet drivs av ELISABETH FAGERSTEDT AB. Bolaget bildades i december 2013 och galleriet invigdes den 21 augusti 2014. Verksamheten präglas av stor konstvetenskaplig kompetens och långvarig erfarenhet från samtidens konstscen. Elisabeth Fagerstedt har mer än 25 års erfarenhet som yrkesverksam konstvetare i olika befattningar, senast 8 år som chef, konstnärlig ledare och curator på Uppsala konstmuseum.

Galleriet har ett intressant geografiskt läge i Stockholm Gallery District med utmärkt restaurangutbud i kvarteret och bra kommunikationer som blir än bättre med den nya T-bane- och pendeltågsstationen vid Vanadisplan runt hörnet.

www.gallerifagerstedt.se

info@gallerifagerstedt.se