Microsoft Sverige AB

Gameloft ska erbjuda kända speltitlar till Nokia N-Gage

Pressmeddelande   •  Maj 14, 2003 00:00 CEST

Gameloft, som är en av de ledande aktörerna när det gäller spel för mobila terminaler, kommer att erbjuda nya multiplayer-spel för Nokia N-Gage. Nokia och Gameloft kommer tillsammans att erbjuda spännande spel utvecklade av Gameloft med kända speltitlar från Ubi Soft Entertainment som till exempel Tom Clancy’s Splinter Cell, Tom Clancy’s Ghost Recon, Rayman 3 och Marcel Desailly Pro Soccer. Förutom utmärkt grafik och en fängslande spelupplevelse utnyttjar spelen N-Gage multiplayer-funktionalitet som gör det möjligt att spela mot andra personer – via Bluetooth. Tom Clancy’s Splinter Cell erbjuder en actionladdad spelupplevelse och multiplayer-funktionalitet för att man ska kunna spela tillsammans med en kompis. Tom Clancy’s Ghost Recon i Nokia N-Gage kommer att vara ett taktiskt FPS-spel (First Person Shooter) i 3D och erbjuda spelaren en naturtrogen spelupplevelse och en multiplayer-upplevelse i realtid. Spelet kommer att innehålla en träningskarta, taktiska övningar, flera olika uppdrag och en multiplayer-karta. Marcel Desailly Pro Soccer är en anpassning av en av de bästa mobila fotbollsspelen till Nokia N-Gage. Spelet kommer att erbjuda sex olika speltyper (uppvisning, cupspel, ligaspel, karriär, träning och straffläggning) och även multiplayer-spel via Bluetooth. Rayman 3, som har inspirerats av Ubi Soft’s storsuccé kommer att erbjuda en imponerande grafik. Äventyrsspelet erbjuder en uppiggande spelupplevelse och en unik multiplayer arena. "Nokia N-Gage innebär en helt ny typ av interaktivt spelande. Tack vare innovationer som Nokia N-Gage och skapandet av anpassade kvalitetsspel kommer mobilt spelande att bli ett stort spelformat, tillgängligt för mer än 100 miljoner användare 2003 och en miljard användare inom en femårsperiod", säger Michel Guillemot, vd på Gameloft. "Vi är väldigt glada över att hjälpa Nokia N-Gage och Gameloft med våra speltitlar", säger Yves Guillemot, vd på Ubi Soft Entertainment. "Nokia anser att mobilitet kommer att spela en viktig roll när det gäller utvecklingen av spel och Nokia N-Gage gör det möjligt för användare att spela de senaste kvalitetsspelen på ett helt nytt sätt – multiplayer-spel via Bluetooth eller över mobila nätverk. När storsäljaren Tom Clancy’s Splinter Cell kommer till Nokia N-Gage kommer det till exempel att finnas en mobil multiplayer-funktion som inte finns i något annat format", säger Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien. Om Gameloft Gameloft är en ledande internationell förläggare och utvecklare av spel för mobiltelefoner och handdatorer. Gameloft grundades 1999 och företaget är idag verksamt i nio länder, USA, Kanada, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Italien, Spanien, Rumänien och Kina. Gameloft utvecklar och ger ut interaktiv underhållning baserad på licensierade varumärken som man får tillgång till genom sitt nära samarbete med Ubi Soft Entertainment. Den senaste tekniken gör det möjligt för Gameloft att utveckla för flera olika mobila protokoll, som till exempel Brew, Java, Symbian, Smart-Phone 2002, SMS, WAP och I-mode. PDA-spel utvecklas för Palm OS och Pocket PC. Gameloft är listat på Euronext Stock Exchange. Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation. Erfarenhet och innovationsförmåga, med fokus på användarvänlighet och säkerhetslösningar, har gjort Nokia till världens ledande leverantör av mobiltelefoner samt en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nätverk. Genom att addera mobilitet till Internet skapar Nokia nya möjligheter för företag och förbättrar vardagen för privatpersoner. Nokia är listat på sex börser och är ett av de företag i världen som har den bredaste ägarbilden. För mer information, vänligen kontakta: Nokia Svenska AB Nokia Mobile Phones Torshamnsgatan 48 Box 1113 S-164 22 KISTA Sweden Tel. +46 8 41 00 83 00 Fax +46 8 41 00 88 15 Besök www.n-gage.com för hela Nokia N-Gages spelportfölj, nyckelegenskaper, bilder samt webcast från E3.