Kollektivtrafikant Sthlm

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 08:35 CEST

.

Gammalt bussförsök en lösning till tunnelbaneträngseln

SL borde återinföra de direktbussar som fanns då trängselavgiften var på försök för att avlasta trängseln i tunnelbanan i rusningstid. Innan tunnelbanan är utbyggd och tekniskt upprustat måste det göras snabba lösningar så att de nytillkomna resenärerna inte ger upp kollektivtrafiken.

- De direktbussar som fanns under trängselavgiftsförsöket var mycket uppskattade och det fanns utrymme för deras framkomlighet, säger Gertrud Brorsson, ordförande i kollektivtrafikant Stockholm.

- Varken vi Stockholmare eller SL och landstinget har råd att tappa resenärer så det behövs akuta insatser. De busslinjer vi i Kollektivtrafikant Stockholm hänvisar till är redan utredda och prövade, med positivt resultat och skulle snabbt avlasta trängseln på tunnelbanan. Det finns inget att vänta på, fortsätter Gertrud Brorsson, och vem vet, bussarna kan visa sig vara en långsiktig satsning. Det behövs ju sittplatslösningar för att lösa tillgängligheten i kollektivtrafiken.

Kontakt:

Gertrud Brorsson