Garantibil

Garantibil växer med nya strategiska investerare

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2016 07:55 CEST

Genom en nyemission tar Garantibil in nytt kapital för att säkra fortsatt tillväxt i Sverige och inför expansion till internationella marknader. Huvudinvesterare i finansieringsrundan är Naspers och Vostok New Ventures, följt av en grupp privata investerare med bland andra Crister Kaiser, tidigare ägare av Kaiser Bil AB.

- Vi är mycket glada för det förtroende vi har fått från våra nya investerare. För oss betyder det mycket kunskap, finansiell styrka och möjlighet att rekrytera rätt kompetens för att accelerera vår internationella expansion, säger Garantibils VD Patrick Juthberg.

Naspers är en ledande investerare i e-handel på flertalet marknader och blev nyligen huvudägare till Avito och bland annat appen Letgo.

Vostok New Ventures är ett investmentbolag med speciellt fokus på marknadsplatser online och företag som drar nytta av nätverkseffekter. Bland deras tidigare investeringar finns den ledande köp- och säljsajten i Ryssland Avito, världens största samåkningscommunity för längre resor BlaBlaCar, Delivery Hero som är moderbolag till Online Pizza, och Wallapop som nyligen meddelade att deras verksamhet i USA slås ihop med Naspers-ägda Letgo på den amerikanska marknaden

- Naspers och Vostok New Ventures ger tillsammans med våra övriga investerare oss djup kunskap om alla delar av vår bransch. Med sina nätverk och expertis ger det oss resurser och kunskap för fortsatt expansion och tillträde till flera viktiga marknader säger Patrick Juthberg.

Bland övriga investerare återfinns Garantibils grundare, IT-entreprenörer och affärsänglar. Bland dem märks Crister Kaiser, tidigare ägare av Kaiser Bil AB, som var återförsäljare för Lexus i Stockholm och Malmö.

- Jag vet hur viktigt det är med service och nöjda kunder sedan min tid med Lexus. Garantibils sätt att underlätta för köpare och säljare att tryggt hitta varandra till ett bra pris är framtiden för bilmarknaden, säger Crister Kaiser.

Nyemissionen om totalt 4,5 miljoner USD kommer att stärka Garantibilds fortsatta tillväxt i Sverige och företagets expansion till nya internationella marknader.

Mer information presenteras löpande i vårt pressrum och på vår webbplats.

För mer information:
Naspers:
www.naspers.com
Meloy Horn, Head of Investor Relations.

Vostok New Ventures:
www.vostoknewventures.com
Björn von Sivers, Head of Investor Relations.

Crister Kaiser:
+46-708-32 94 57

Garantibil:
www.garantibil.se
Patrick Juthberg, VD
+46-736-31 73 43

Garantibil är det nya sättet att sälja och köpa begagnad bil i Sverige. Vi hjälper privatpersoner att sälja och köpa begagnad bil på ett tryggt sätt. Alla bilar testas noggrant av erfarna och opartiska bilprovare. Vidare värderas och förädlas alla bilar med 2 års begagnad- bilgaranti samt 2 månaders helförsäkring. Köpesumman deponeras alltid på ett klientmedelskonto hos Nordea tills köpeavtalet är signerat och klart. Det är säkrare att köpa begagnad bil på e-handelsplatsen garantibil.se och därför också lättare att sälja sin bil där.

Garantibil Sverige AB grundades 2012 och har huvudkontor i Stockholm.