GCE Norden AB

GCE Healthcare lanserar en portabel syrgaskoncentrator: Zen-O

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2016 13:32 CET

GCE Healthcare lanserar nu en portabel syrgaskoncentrator som underlättar vardagen för patienter som lever med lungsjukdomar såsom kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL)

Zen-OTM är en kompakt syrgaskoncentrator som ger patienter ett mer självständigt liv inom och utanför sina hem.

Den 4 januari 2016 tillkännagav GCE Healthcare lanseringen av Zen-OTM portabel syrgaskoncentrator (POC) - den första produkten som ska utvecklas i det nya innovationscentret i St Helens, Storbritannien.

Zen-O är en lätt syrgaskoncentrator som väger 4.66 kg och kan transporteras i en väska eller dragvagn. Dess bärbarhet gör det lättare för patienter som lever med lungsjukdomar såsom kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) att kunna röra sig fritt och samtidigt få syre när de behöver det som mest. Zen-O kan producera syre antingen i puls efter användarens andningsfrekvens eller med kontinuerligt flöde

Mike Galvin, vd för GCE Healthcare, säger att: "Zen-O ger patienterna möjlighet att förbli rörliga och fortsätta leva sina liv självständigt. Det är en av få mobila anordningar för syreterapi som kommer att tillverkas i Storbritannien och det är den första i en rad av produkter under eget varumärke som vi i framtiden vill ta till marknaden. "

Förutom en större rörlighet för patienter så är Zen-O enkel att underhålla för gasleverantörer.

"Alla koncentratorer har delar som slits. Vi har utformat nitrogenfilter som enkelt kan bytas ut av patientens lokala gasleverantör, utan att återlämnas till producenten. Detta kommer att bidra till en låg total ägandekostnad", säger Mike.

Zen-O är den senaste i en rad medicinska gaslösningar som tillverkas och säljs av GCE Healthcare, som bildades 1987 och är en del av GCE-gruppen.

Vid sitt Innovationscenter har GCE Healthcare ett team av hängivna ingenjörer som kombinerar sin kompetens och erfarenhet för att utveckla högkvalitativa innovativa produkter. Zen-O är kommersiellt tillgänglig och levereras med 3 års garanti eller 15 000 timmar i drift. Zen-O är noggrant testad av en internationellt erkänd testanläggning.

Mer produktinformation finns på vår hemsida

Christian Borrie,

VD, GCE Norden AB

E-mail: christian.borrie@gcegroup.com

Telefon: 040-38 83 66

GCE-gruppen är ett av världens ledande gasutrustningsföretag. Vi ser till att kunder inom healthcare, industri och laboratorier har en säker och effektiv gasförsörjning.