Mental Ergonomi, Anneli Godman

Ge akt på vad du berömmer!

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2016 17:01 CET

Konkret och relevant återkoppling är livsviktigt för hjärnan. Mottagaren belönas med en härlig dopamindusch som ger energi och välmående. Men det finns fallgropar! Så, ge akt på vad och hur du berömmer – hjärnan kommer att sträva efter mer nämligen.

Att vara duktig är härligt! Att få beröm för att ha gjort något bra, är ännu härligare. Hjärnans belöningssystem dras igång och när dopaminet flödar känner vi oss nöjda, starka, välmående och glada. Vi vill ha mera – det är lätt att bli beroende.

Därför är det så viktigt att vara medveten om vad vi berömmer. För berömma ska vi! Att få positiv relevant återkoppling är livsviktigt för hjärnan. Alltså är det förenat med livsfara, ur ett hjärnperspektiv, om den bekräftande återkopplingen uteblir. Det innebär att brist på beröm lätt kan dra igång stressreaktioner.

Det finns dock en risk som är väl värd att reflektera över. Tänk efter, hur många gånger har du berömt någon för att ”inte ha varit duktig”? Och varför skulle du?

Läs hela artikeln på Motivation.se

Anneli Ekström Godman, "den ofrivillige stressexperten", har en vision: att sprida kunskap om hur vi kan fungera på topp utan att bränna ut oss. Det går att kombinera hög produktivitet och välmående. Neuroledarskap och Mental Ergonomi ger kunskap och åtgärder. Verksamheten är en del av Mental Ergonom RR AB.