Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

Ge besked Alvendal: Tänker du bygga på Stadshagens IP?

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 14:04 CEST

Vid en debatt i lördags mellan gruppledarna i Kungsholmens stadsdelsnämnd, framkom att samtliga fyra borgerliga partier enats kring att Stadshagens IP ska bebyggas med bostäder. Carin Jämtin kräver nu att Kristina Alvendal (M) ger Stockholms invånare besked före valet.
Stadshagens IP erbjuder en 11-manna konstgräsplan, en 11-manna grusplan och en biyta med naturgräs. Flera stora klubbar - däribland Djurgårdens damer - och cirka 1000 fotbollsaktiva beräknas nyttja Stadshagen dagligen. Konstgräsplanen är dessutom en av blott två planer i Stockholm som är utrustad med värmeslingor för spel året om.

Bygget på Stadshagens IP skulle dessutom sätta stopp för möjligheten att erbjuda ersättningsyta för Kristinebergs IP som snart stängs av för sex år framöver. Detta med anledning av ombyggnationen av SL-garagen i Hornsberg. Ett bygge på Stadshagens IP skulle därmed innebära att all fotbollsyta på Kungsholmen försvinner.

- Att bygga på Stadshagens IP skulle innebära ett stort bakslag för Stockholmsfotbollen och särskilt Djurgårdens damer. Det innebär även att barn och unga får stora problem att utöva idrott i sitt närområde. Vi rödgröna säger nej till sådana planer och är istället överens om att behålla och utveckla Stadshagens IP, säger Carin Jämtin, finansborgarrådskandidat (S).

- Jag har hittills inte sett något formellt förslag om ett bygge på Stadshagens IP. Om det därför stämmer att den borgerliga majoriteten vill bygga på Stadshagen vid en valseger så kräver jag att stadsbyggnadsrådet Kristina Alvendal (M) meddelar invånarna det före valet på söndag, säger Carin Jämtin.

För mer information, kontakta:

Ulrika Borg