Solvatten

Ge bort rent vatten i jul - en meningsfull julklapp till anställda och partners.

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2012 12:02 CEST

Inför julen 2012 presenterar Solvatten och Fair Unlimited ett julklappserbjudande riktat mot företag och organisationer. Syftet med erbjudandet är att påminna om bristen på rent vatten i världen och samtidigt få oss i Sverige att uppskatta det rena vatten vi själva har tillgång till samtidigt som vi ger samma möjlighet till våra medmänniskor i andra delar av världen.

Genom att köpa tio set fair trade karaffer med glas (225.-/st) köper man en Solvatten åt en familj som därigenom får tillgång till rent och varmt vatten i många år. Koldioxidutsläppen minskar och dödligheten likaså. Samtidigt gör man en insats för närmiljön och hälsan hos de anställda.

Karaffen, som är gjord av återvunnet glas, är producerad av ett litet fair trade företag i Bolivia. Tack vare fair trade har man bland annat bra arbetsförhållanden och försäkringar.

- Vi ser en naturlig koppling mellan Solvatten och Fair Unlimited då många av fair trade producenterna återfinns just i de utvecklingsländer där rent vatten är en bristvara, berättar David Wadström, Solvatten. På det här sättet kan företag och organisationer ge en julklapp som är värdefull ur många aspekter .

Erbjudandet har fått mycket positivt gensvar och hittills har ca 1 300 karaffer sålts. Vill du och ditt företag ge en lika meningsfull som dekorativ julklapp i år? Läs mer här eller kontakta Ulrika Mensch, Fair Unlimited.

Genom att använda en kombination av flera väldokumenterade metoder för vattenrening så kan SOLVATTEN® producera 11 - 44 liter varmt och rent vatten per dag. När vattnet blir varmt och solens UV når de mikrobiologiska föroreningarna så uppstår en synergieffekt som effektivt neutraliserar föroreningarna. Det varma vattnet är en stor tillgång och skapar livskvalité i form av ökad hälsa och förbättrad ekonomi. Denna teknologi är unik eftersom den bara använder sig av solenergi, inga batteriet eller kemikalier behöver tillsättas. Det behövs inte heller några reservdelar eller filter som skall bytas ut och livslängden är lång, mer än 5 år beräknas en Solvatten kunna hålla.

www.solvatten.se