Kenth Åkerman - Ledarskapsexpert

Ge ifrån dig makten och du blir en bättre chef!

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2016 15:54 CET

”Ge ansvar, släpp kontrollen och ge ifrån dig makten”, uppmanar ledarskapsexperten och talaren Kenth Åkerman alla ledare. Och fortsätter: ”Ansvar är makt. Ger du ansvar måste du också släppa på kontrollen, samt skapa förutsättningar för att man ska kunna agera. Du måste ha förtroende i att medarbetarna gör det som ska göras.” Åkerman är författare till boken Konsten att få andra att prestera som kommer ut i pocket i dagarna.

Boken som har fått goda referenser av läsarna ger praktiska tips och råd på hur man tillämpar coachning i vardagen. Den är skriven för alla som på något sätt leder andra och vill få mer delaktighet, ökat ansvarstagande och högre motivation i sin organisation. Boken har sålt i över 8000 exemplar i sin originalutgåva.

”Jag brukar skämtsamt säga att det i alla människor finns en ådra av att vilja ha rätt, ha kontroll och ha makt. Man vill inte att någon annan ska bestämma och säga hur man ska göra. Då passar det coachande förhållningssättet perfekt”, fortsätter Åkerman. Han arbetar själv till vardags med att föreläsa, utbilda och coacha chefer till att bli bättre ledare, samt medarbetare till mera flyt, arbetsglädje och en skönare tillvaro på jobbet.

Viljan av att ha kontroll då? Författaren hävdar att det är behovet av att vara signifikant, att vara någon, som visar sig. När vi som föräldrar exempelvis säger till våra barn att göra saker och det ”nu med det samma”. Är det för att det alltid är bäst för barnet, som gärna dröjer en stund i nuet innan man agerar. Eller är det så att du själv vill att det ska hända, för din skull. Och när det inte händer upprepar du uppmaningen, kanske lite högre och med tillägget: "Du lyssnar aldrig på vad jag säger...". Din egen frustration tas ut över ditt barn. Det är då lätt att lägga över ansvaret på någon annan. Du utövar helt enkelt din makt för att du själv vill ha kontroll.

På samma sätt kan det vara i ditt ledarskap hävdar ledarskapsexperten:
”Genom att säga vad andra ska göra tar du ifrån medarbetarna ansvaret och även makten. Genom att sedan kontrollera att det blir gjort, kanske dessutom på det sätt som du skulle gjort det, då gnager du på förtroendet i er relation. Det är därför som det coachande ledarskapet funkar så bra."

Konsten att få andra att prestera utkom 18 januari på RB Publishing förlag. Finns att köpa i alla bokhandlare, samt på nätet.

RB Publishing är det lilla kreativa förlaget som vill skapa insikt, inspiration och inlärning.

Förlaget är en del av Relationsbyggarna AB företaget som skapar nya perspektiv, insikter och förändring - för ökad framgång; gladare medarbetare och nöjdare kunder - utveckling med det lilla extra. Arbetar som inspiratörer, perspektivskapare, skribenter och coacher.