Railhead Publishing

"Ge jobbet" - ny bok med intervjufrågor ur arbetsgivarens perspektiv

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 16:07 CEST

Allt fler deltar i anställningsintervjuer som chefer, arbetsledare och alla med arbetsledaransvar men även medarbetare och tilltänkta arbetskamrater. Ett arbete som kan kännas ovant, påfrestande och kan leda till att intervjun inte uppnår sitt syfte - att vaska fram den nya medarbetare man söker. "Ge jobbet" är en bok för dig som vill lära dig mer om att intervjua, ge dig praktiska råd och framförallt ge en enkel start på intervjuprocessen. Om du är ny som chef och ledare ger boken dig stöd att göra dina första jobbintervjuer av arbetssökande. En misslyckad anställningsintervju missar den möjlighet som intervjun ger att finna rätt medarbetare och kan leda till felaktiga anställningsbeslut som leder till höga kostnader och förlorad produktivitet att ställa till rätta.

"Intervjun tenderar till att bli ett socialt samtal där man slutligen anställer den personen som verkar trevligast men kanske inte den mest lämplige att anställa", säger Jan Kallberg och tillägger: "vilket i sin tur leder till att vi får fel kompetens - om än en mycket trevlig sådan".

Jan hävdar även att oavsiktlig diskriminering inträffar när vi inte strukturerar intervjun - eftersom vi värderar snarare vem som bäst passar in om än omedvetet. En strukturerad intervju ger större möjligheter för kvinnor och invandrare på jobb de traditionell skulle haft svårt att hävda sig.

"Det är inget att sticka under stol med att den platta organisationen som idag regerar arbetsmarknad gör att många får vara med och anställa men mycket få är särskilt tränade på det eller vana, vilket gör det blir en främmande element i det dagliga arbetet som ibland inte ges tillräcklig uppmärksamhet" fortsätter Jan Kallberg.

Boken tål att läsas om och om igen och fungera som påminnare och uppfräschning av dina färdigheter som anställare inför varje intervju. Boken innehåller 100 frågor som du som leder anställningsintervjun kan använda dig av och som ger dig en överskådlig och täckande bild av den person som söker arbetet.

Författaren:

Jans perspektiv är delvis amerikanskt när han som ansvarig för storföretagstjänster på ett nätverksföretag i New York City och konsultchef i Chicago. Jan har tidigare skrivit nio fackböcker och en roman. Han kan nås på telefon +1 (646) 825-6011 och e-post jk@rakapuckar.com .

Digitalt recensionex fås per e-post contact@railheadpublishing.com .

Titel:
"Ge jobbet - förberedelse att hålla anställningsintervju med sökande"

Författare: Jan Kallberg
Förlag: Railhead Publishing

Bandtyp: Häftad, Språk: Svenska
Utgiven: 200809, Antal sidor: 152
Vikt i gram: 199
ISBN10: 0979344972
ISBN13: 9780979344978

Pris på Adlibris 2008-09-17: 176 SEK

E-postbok kommer under oktober 2008.