Epson Sverige

Ge klassrummet liv med Epsons nya dokumentkameror

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2016 08:00 CET

Epson lanserar två nya dokumentkameror som är perfekta tillbehör till Epsons projektorer för utbildningsmarknaden. En mängd smarta funktioner låter läraren skapa en dynamisk inlärningsmiljö för sina elever. Bland annat finns Full HD-kamera som möjliggör för hela klassen att dra nytta av skarpa, tydliga bilder och videos. Tack vare möjlighet till parallellt utgående video kan högkvalitativt innehåll dessutom visas på flera displayer samtidigt, till exempel bärbar dator, projektor och TV.

Med dokumentkamerorna ELPDC21 och ELPDC13 kan lärare och annan undervisningspersonal ge lektionerna liv på ett roligt och intressant sätt i syfte att hålla eleverna intresserade och hjälpa dem uppnå fantastiska resultat. Full HD-kameran gör att bilderna blir skarpa och tydliga, vilket gör att studenterna kan se även de minsta detaljer. Två kompletta sidor ur en textbok, kartor, detaljerade diagram samt 3D-objekt kan alla visas upp inför hela klassen utan att kameran behöver flyttas, detta tack vare en stor fotograferingsyta i A3-format.

Tack vare skärmuppdateringsfrekvensen på 30 bilder i sekunden sker även videostreamingen smidigt, med imponerande klarhet och utan oskärpa. När en tydlig förstoring krävs, till exempel när historiska texter studeras, säkerställer digital och optisk (endast ELPDC21) zoom samt inbyggd LED-belysning att även de minsta detaljer blir synliga. Det medföljande mikroskoptillbehöret gör att minimala objekt kan visas på stora displayer, vilket gör apparaten perfekt för vetenskapligt inriktade lektioner.

Vadim Couthon, Sverigechef på Epson, säger: "Efter framgångarna med våra föregående modeller såg vi till att lyssna på våra kunder, och utvecklade sedan ett antal nya funktioner i syfte att göra denna serie ännu bättre. Förutom support för bilder i Full HD-formatgör möjligheten till parallell videoutgång nu att även live-bilder och videoinnehåll kan visas på flera displayer samtidigt, till exempel bärbar dator, projektor och TV. Dessutom kan lärarna nu styra dokumentkameran direkt från den projicerade bilden[1], vilket undanröjer behovet att behöva flytta runt hela tiden samt hjälper läraren att bibehålla elevernas uppmärksamhet."

För ytterligare flexibilitet omfattar båda dokumentkameror en funktion för delad bild, vilket låter lärarna visa två olika innehåll sida vid sida på en stor display i syfte att understryka specifika undervisningspunkter, exempelvis hur växter och djur växer och blir större.

Båda dokumentkameror har en lätt och bärbar design samt levereras med en mjuk bärväska, vilket gör dem enkla att förflytta mellan olika klassrum. Kensington-lås och skyddsspärr gör att skolor och andra utbildningsinstitutioner kan känna trygghet när kamerorna lämnas obevakade eller inte används.

Modellerna ELPDC21 och ELPDC13 är kompatibla med samtliga projektorer för kort eller ultrakort avstånd i EB-5-serien1, och är tillgängliga från och med februari 2016.

Viktiga funktioner

ELPDC21ELPDC13
Två megapixels kamera för bilder i Full HD1080p
Skärmuppdateringsfrekvens på 30 bilder per sekund för smidiga, tydliga bilder
Stort upptagningsområde i A3-format
Inbyggd LED-belysning för användning även vid försämrade belysningsförhållanden250 lux250 lux
Inbyggd mikrofon
Autofokusknapp med snabbtryck
Mekanisk armrotationV:-90° till +90°H: -90° till 0°V:-90° till +90°H: -90° till 0°
Stillbildsfunktion
Zoomfunktion som låter användaren fånga minsta detalj12 x optisk10 xdigital16 x digital
Stöder 1080p bild med VGA-, HDMI- och USB-utgångar
Stöder parallella videoutgångar
SD-kortplats för videoklipp och stillbilder
Stöder funktionen för delad bild för bild- och videofiler på SD-kort, samt för livebilder från dokumentkamera
Mikroskoptillbehör medföljer
Kommentera såväl still- som videobilder med Easy Interactive Tools vers. 4.0
Fjärrkontrollen styr såväl dokumentkamera som Epson-projektorer i EB-6-serien
Lätt och bärbar (bärväska medföljer)2,6 kg2,5 kg
Kensington-lås och skyddsspärr som stöldskydd

[1] Funktionen för att använda dokumentkamera direkt via projektorn finns endast för modellerna EB-595Wi, EB-585Wi, EB-575Wi samt EB-536Wi, om dessa anslutits till en dator och kör Easy Interactive Tools vers. 4.0

Om Epson

Epson är ett innovativt branschledande företag som strävar efter att överträffa förväntningar med hjälp av anpassade lösningar för marknader såsom kontoret, hemmet, handeln och industrin. Epsons sortiment sträcker sig från bläckstråleskrivare, utskriftssystem och 3LCD-projektorer till industrirobotar, smarta glasögon och sensorsystem som baseras på kompakt, energisparande och högpresterande teknik.

Epson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation och har fler än 73 000 anställda i 94 företag världen över. Epson är stolt över sina fortgående satsningar på den globala miljön och de områden de verkar inom.

Om Epson Europe

Epson Europe B.V., baserat i Amsterdam, är gruppens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Med cirka 1 700 anställda var försäljningen hos Epson Europe 1 517 miljoner EUR under räkenskapsåret 2013.

Miljövision 2050