Miljöpartiet de gröna

Ge offer för sexhandeln permanent uppehållstillstånd

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 15:04 CET

I dag meddelar jämställdhetsminister Nyamko Sabuni att regeringen anslår två miljoner kronor för rehabilitering av personer som utsatts för människohandel med sexuella ändamål. Miljöpartiets jämställdhetspolitiska talesperson, Esabelle Dingizian, anser att åtgärden är ett slag i luften om inte också offer för denna sexhandel ges rätt att få stanna i Sverige
- Miljöpartiet kräver att offer för sexhandeln ska få stanna i Sverige med denna omständighet som grund för permanent uppehållstillstånd. Att anslå medel till rehabilitering av offer för sexhandel är ett slag i luften när faktum är att dessa personer avvisas från Sverige direkt eller endast får möjlighet att stanna kvar med tillfälligt uppehållstillstånd i max sex månader i fall de samarbetar med brottsutredande myndigheter, säger Esabelle Dingizian

Idag importeras kvinnor främst från Östeuropa, Afrika och Asien för användas som föremål för människohandel med sexuella ändamål i Sverige

- Det är bedrövligt att regeringen inte åtgärdar det verkliga behovet hos de kvinnor och män som faller offer för sexhandeln. Det är omänskligt att kräva att dessa individer ska tvingas tillbaka till en osäker framtid i sina ursprungsländer, säger Esabelle Dingizian

FÖR VIDARE INFORMATION:
Esabelle Dingizian, jämställdhetspolitisk talesperson, 0705 – 600 808