GEAR AB

GEAR blir ny generalagent för knivmärket Buck

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 10:00 CET

Buck är en av världens äldsta och mest kända knivtillverkare i världen. Företagets historia börjar redan 1902 då grundaren Hoyt Buck gjorde knivar av sågblad. Han uppfann en metod att härda stål som höll skärpan bättre än andra knivar på marknaden.

Sonen Al Buck revolutionerade knivbranschen 1964 med modellen 110 Folding Hunter. Den fällbara kniven gjorde Buck till en ledare i branschen. En position Buck stolt fortsätter att hålla idag.

Idag har sågbladen har ersatts av bl.a. högkvalitativt Sandvikstål som härdas och bearbetas av Buck. ”A Knife for Life” står för Buck’s livstidsgaranti. Detta är en garanti som Buck är unika i att erbjuda. (I Sverige får GEAR enbart ge 25-års garanti på grund av lagstiftningen.)

Buck designar och tillverkar knivar för flera marknader; jakt, friluft och vardagsliv där varje kniv har för ändamålet sina egna unika egenskaper.

100 % av jaktknivarna och 95 % av övriga knivar är idag tillverkade i USA.

Buck har idag 3 nivåer på sina produkter: Bra-Bättre-Bäst

• Pro Level och Avid Level är alltid designade och handgjorda i USA. Allra bästa material i knivbladen och skaften finns i Pro Level.
  • Avid Level är tillverkad för pålitlighet och funktion under alla förhållanden med material av mycket hög kvalitet. Designad och handgjord i USA.
  • Select Level är pålitliga och prisvärda knivar tillverkade i hög kvalitet. Designad i USA och är tillverkade i USA eller importerade.

Björn Ågårdh, VD på GEAR:
- Vi är glada över att Buck gett oss förtroendet att distribuera deras knivprodukter till jägare och friluftsmänniskor i Sverige. Vi jobbar hårt med att få ut produkterna på marknaden och kommer kunna erbjuda tillgänglighet i såväl välsorterade jakt- och friluftsbutiker som på vår egen webbutik, www.buckknivar.se

GEAR AB är ett Outdoor-företag som representerar och distribuerar ett antal stora och välkända varumärken inom jakt och friluftsbranschen.

GEAR AB - Affärsidé och mission

Vi skall i Sverige marknadsföra och distribuera produkter som ger människor en högre livskvalitet. Produkterna skall motivera till en livsstil med aktivare fritid och därmed ett högre välbefinnande. Vårt val av tillverkare är baserat på produktkvalitet och styrkan i varumärket.

Vår ambition är att erbjuda våra kunder de bästa varumärken som marknaden kan erbjuda. Vår distribution, genom etablerade branschkanaler, skall garantera hög tillgänglighet i butiker och på andra försäljningsställen.

BUCK | Knivar för jakt- och friluftsliv i högsta kvalitet med 25 års garanti
LUMINOX | Amerikanskt varumärke, tillverkad i Schweiz med unik självlysande teknologi
MAGELLAN
| GPS-enheter för både konsumenter och proffs