Geek Girl Meetup Öresund

Geek Girl Meetup Öresund - We are the heroes!

Pressmeddelande   •  Nov 11, 2015 09:48 CET

- Den senaste tiden har artiklarna kring den mansdominerade teknikbranschen, och andra branscher, duggat tätt. Studier har gång på gång visat att mer jämställda bolag och event är långt mer framgångsrika, säger Hazel Hanus-Haim från nätverket Geek Girl Meetup.

Fler och fler företag och eventarrangörer har därför börjat inse att om ledningsgruppen, antalet talare eller konferensedeltagare är mer jämlika, är de även mer lönsamma.

Men Geek Girl Meetup tänker inte förlita sig på att någon annan ska komma och ta tag i situationen. Det kvinnliga nätverket tror på att för att skapa förändring måste man börja med sig själv.
 - Vi i Geek Girl Meetup är de superhjältar vi ser upp till, om vi vill skapa förändring får vi se till våra egna superkrafter, till en början i alla fall, tillägger Nina Björkman, en av årets arrangörer.

Därför anordnar Geek Girl Meetup Öresund för sjätte året i rad ett event där syftet är att dela med sig av sitt kunnande till varandra och skapa nya nätverk. - Temat i år är därför självklart “We are the Heroes!”, avslutar Jenny Evergren, medarrangör.

Geek Girl Meetup - vad handlar det om?

Geek Girl Meetup har sedan 2008 verkat för att lyfta fram och skapa kvinnliga förebilder i en annars mansdominerad teknikbransch. Årligen hålls en un-conference, där deltagarna själva bidrar med just det de har kunskaper inom. Sedan 2010 har GeekGirl Meetup Öresund arrangerat 6 konferenser och består idag av drygt 700 tjejer i regionen. Nästa Geek Girl Meetup går av stapeln söndagen den 15 november. Då kommer 100 kunniga Geek Girls träffas och utbyta superkrafter hos FooCafe på Media Evolution City i Malmö.

Referenser och relaterade artiklar:

Di Digital: Därför ska vi fortsätta räkna kön

Internetworld: Vi satte 50/50 som mål och ni kan aldrig ana vad som hände sen

Allbright: Färdigbantat - dags för kompetens

Veckans affärer: Om tio år dominerar kvinnorna

Nordic ecommerce summit: Jag vill att vi ska stötta varandra

Geek Girl Meetup är en unconference/knytkonferens för kvinnor som är intresserade av webb, digitala media och entreprenörskap. Tanken med en unconference är att alla som deltar är också med och bidrar till konferensen – till exempel genom att hålla ett föredrag, ha en workshop, vara moderator, fotografera, twittra, livesända, projektleda eller programmera. Vi skapar förutsättningar för fler kvinnor och flickor att få kvinnliga förebilder och ett nätverk inom teknikområdet.