Agenturföretagen

GEMENSAM HANDELSPLATS STÄRKER STOCKHOLM FASHION WEEK

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 15:50 CEST

Inför Stockholm Fashion Week i augusti har Bomullsbörsen och branschorganisationen Agenturföretagen och Nordens Sko & Väskmässa (NSV) inlett ett samarbete som innebär att mässorna samlar sig i ett område - Nacka Strand. Tillsammans med Stockholm Modecenter blir nu Nacka en självklar handelsplats för modebranschen.

Efter tre år i Strands lokaler (fd. Street) vid Hornstullsstrand går Bomullsbörsen in i en ny fas i och med samarbetet med Agenturföretagen. Samarbetet syftar till att Bomullsbörsen ska kunna växa tillsammans med en större organisation men att mässans kultur och själ ska få leva vidare.

-Stockholm är för litet för att mässorna ska ligga på spridda platser. Med detta samarbete vill vi ena branschen vilket är något som inköpare och utställare länge efterfrågat. I den nya konjunkturen är det viktigare än någonsin att man håller ihop och om Stockholm ska kunna mäta sig med Köpenhamn är detta det självklara draget, säger Helena Waker vd Agenturföretagen.

Lokalen där mässorna Bomullsbörsen och NSV kommer att husera är en gammal bilfabrik i Nacka Strand, 10 minuter utanför centrala Stockholm.

-Nacka Strands handelsplats är en bra mix av gammal robust fabriksmiljö och schyssta restauranger och barer vid vattnet, ett optimalt område att samla alla aktörer i. Som liten agent är vikten av att få valuta för pengarna sjukt viktig, samtidigt som det är viktigt att mässarrangörer vågar satsa! Det är viktigt för min agentur att ha en bra och välbesökt handelsplats i Sverige, säger Fredrik du Hane - en av grundarna av Bomullsbörsen och ägare till agenturen Section 8 Agency .

I området finns redan idag utöver NSV även Stockholm Skohus och två minuter från Nacka Strand ligger Stockholm Modecenter.

-Att Bomullsbörsen etablerar sig tillsammans med sko- och väskmässan är ett bevis på att Stockholm Modecenters grundidé är rätt, dvs att samla så många leverantörer så nära varandra som möjligt, allt för att underlätta för våra kunder - modebranschens inköpare. Nu finns fler än 1200 varumärken inom bara några minuters avstånd, säger Thomas Jonasson vd Stockholm Modecenter.

Mässorna går av stapeln den 14-16 augusti.

Bomullsbörsen är en handelsmässa aktiv under Stockholms modeveckor 2 ggr / år. (www.bomullsborsen.se) Mässan har nischats som den av de mindre alternativa mässorna som helt fokuserar på att nå inköparna. Verklighetsförankringen är en av styrkorna hos mässan. De som startade och driver verksamheten är själva säljare, agenter och butiksinnehavare och månar om att det nätverk de byggt upp skall genomsyras av bra service och härlig stämning.

Agenturföretagen är en oberoende branschorganisation vars uppgift är att skapa goda förutsättningar för handel. I Agenturföretagens nätverk finns cirka 600 företag som arbetar som agenter eller distributörer av olika varumärken, främst relaterade till mode. Agenturföretagen står bakom ett tiotal fackmässor, däribland NSV (www.nordensskoochvaskmassa.se) där drygt 150 företag inom sko- och väskbranschen ställer ut samt nyöppnade Stockholm Skohus där ett trettiotal skoleverantörer har permanenta showrooms.

Stockholm Modecenter, www.modecenter.se

För mer information kontakta:

Anna Hasselgärde du Hane, projektledare Bomullsbörsen

anna@bomullsborsen.se