Coop

Gemensam marknadsaktivitet visar Coop Nordens nya identitet

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2004 13:24 CEST

För första gången gör Coop Norden en gemensam marknadsaktivitet i Sverige, Danmark och Norge. Under temat ”Mitt Nya Coop” berättar kampanjen om företagets särart som konsumentägd dagligvaruhandel, samt hur gemensamma inköp för Coop Nordens 11 miljoner kunder ger lägre priser.

– Vi vill stärka vår nya identitet som medlemsägt nordiskt företag och samtidigt berätta om vilka fördelar det ger i form av erbjudanden och lägre priser för våra kunder i Sverige, Norge och Danmark, säger Claes Eriksson, koncerndirektör affärsutveckling på Coop Norden.

”Mitt Nya Coop” kommer att synas i flera olika medier. TV, DR och dagstidningsannonser kompletterat med ett skyltmaterial och erbjudanden i butiker och stormarknader. I aktiviteten finns också en stor satsning på internkommunikation till de 60 000 medarbetarna i koncernen.

– Kampanjen är ett första steg i vår strävan att göra Coop till ett av Nordens starkaste varumärken. I det arbetet är medarbetarna i våra 3 000 butiker och stormarknader våra viktigaste ambassadörer, säger Claes Eriksson.

Fördelarna med Coop Norden börjar nu synas i butikerna. Coop Nordens gemensamma inköp har redan gett resultat i form av lägre priser. I Sverige har samtliga kedjor börjat sänka priserna. Det egna varumärket X-tra som håller lika låga priser som lågprisaktörerna börjar bli etablerat i kundernas medvetande. I samband med den första kampanjperioden för ”Mitt nya Coop” kommer också Coop Nordens nya masterbrand Coop med högkvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser att lanseras mer aktivt.

– ”Mitt Nya Coop” är ingen engångskampanj utan kommer precis som prissänkningarna att fortsätta. Vi kommer att i handling och kommunikation fortsätta visa fördelarna med att Coop är ett medlemsägt och nordiskt företag, säger Claes Eriksson.

Kampanjen startar v 44 och är gjord i samarbete med byrån FutureLab.

För ytterligare information och kommentarer kontakta:
Claes Eriksson, koncerndirektör affärsutveckling Coop Norden, +46 8 743 54 15
Maria Arnholm, informationsdirektör, +46 703 74 42 89

Coop Norden AB etablerades den 1 januari 2002 och är Nordens största företag inom dagligvaruhandeln. Tillsammans med de detaljhandelsdrivande konsumentföreningarna har företaget cirka 60 000 anställda drygt 3 000 butiker och stormarknader. Den sammanlagda butiksomsättningen uppgår till 135 miljarder SEK.