Västtrafik

Gemensam satsning för att hjälpa resenärer vid tågstörningar

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2017 14:15 CET

Torsdagen den 21 december 2017 öppnade Trafikverket och Västtrafik ett gemensamt Trafikinfocenter på Göteborgs Centralstation. Med satsningen ska resenärerna snabbt kunna få information när det inträffar störningar i tågtrafiken.

Som resenär kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig när en störning i tågtrafiken inträffar. Därför öppnar Trafikverket och Västtrafik ett gemensamt Trafikinfocenter, där informatörer kommer att ge information på plats när den behövs som allra mest.

– Vi vill erbjuda snabb information till våra kunder vid störningar. Vårt nya gemensamma Trafikinfocenter är ett viktigt komplement till den information vi har idag i våra andra kanaler, säger Jarl Samuelsson, affärschef för tågtrafiken på Västtrafik.

Tågtrafiken kommer att vara i fokus, men i mån av tid hjälper personalen i centret även till med information om andra typer av resor. Med all information på samma ställe blir det enklare för resenärerna att ta beslut om sin vidare resa.

– Trafikinfocentret är bemannat av kunniga trafikinformatörer från Trafikverket och erfarna tågvärdar från SJ Götalandståg som snabbt kan hjälpa resenärerna när en störning uppstår, säger Pernilla Fransson, enhetschef Trafikinformation på Trafikverket.

När trafiken flyter på kan personalen svara på allmänna frågor och hjälpa till med upplysningar. Men så fort det inträffar störningar är det första prioritet att hjälpa de resenärer som drabbas.

Här finns Trafikinfocentret
Centret är placerat i centralstationens stora hall för att det ska vara lätt för resenärerna att hitta dit. Det bemannas med två personer och är öppet vardagar klockan 6-22, lördagar 8-22 och söndagar 8-20.

Trafikinfocentret i Göteborg är det andra som Trafikverket öppnar tillsammans med regionala partners. I Malmö öppnades ett Trafikinfocenter i januari 2016 tillsammans med Skånetrafiken. Nu har alltså ett Trafikinfocenter öppnat i Göteborg tillsammans med Västtrafik och fler parter kan tillkomma senare.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
pressjour@trafikverket.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.