Exportrådet

Gemensamt säljprojekt ska öka svensk möbelförsäljning i Japan

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2004 10:13 CEST

Gemensamt säljprojekt ska öka svensk möbelförsäljning i Japan – första ordern har redan kommit

För femte gången sedan 1999 samlas svenska producenter, designers, konstnärer och artister under det gemensamma projektet Swedish Style in Tokyo. 100 tillresta svenskar genomför tillsammans med sina lokala partners cirka 50 evenemang runt om i Tokyo 6-16 oktober.

För att på ett effektivt sätt skörda frukterna av tidigare Swedish Style har Exportrådet skapat en plattform där 15 svenska möbel- och designföretag samt ett antal arkitektkontor deltar. Dessa bolag gör en samlad långsiktig Japansatsning med samordnade säljaktiviteter samt en gemensam utställning på en mässa i Tokyo.

Syftet med säljprojektet är att identifiera större projekt som företagens enskilda agenter har svårt att få, men där den nya grupperingen av företag bestående av både inredningsföretag och arkitekter är mer konkurrenskraftiga. Företagen kommer att använda inrednings- och arkitekturmässan IPEC som showroom dit de intresserade köparna inbjuds. TMF/Svensk Möbelindustri ansvarar för det svenska deltagandet på IPEC.

– Genom den gemensamma säljsatsningen, som pågått sedan våren 2004, hoppas vi kunna lägga en ytterligare nolla till vart och ett av de deltagande företagens försäljning i Japan. Det är på intet sätt ett orealistiskt mål, säger Mattias Bergman, chef för Exportrådet i Tokyo.

– Den första ordern tecknades i förra veckan på ett ordervärde på ca 300 TSEK och mer kommer.

I Japan såldes förra året svenska möbler till ett värde av 300 miljoner. Importen 2003 från Sverige ökade med 23 % och flera svenska producenter vittnar om att försäljningen i Japan har fördubblats på två år.

– Swedish Style är den enda fungerande svenska exportsatsningen som jag varit med om och jag har levt i den här branschen hela mitt liv, säger Johan Lindau på Blå Station som är ett av de deltagande företagen.

– Det beror främst på att infrastrukturen är så väl genomtänkt.

Företagen som deltar i säljprojektet är: Asplund, Blå Station, Bruno Mathsson Int, Claesson Koivisto Rune, David Design, Sanden, Karl Andersson och Söner, Johanson Design, Källemo, Offecct, SandellSandberg, Skandiform, Swedese, Thomas Eriksson Arkitekter, Stockholm Furniture Fair samt Wingårdhs Arkitekter.

För ytterligare information kontakta:

Mattias Bergman, handelssekreterare Exportrådet i Japan, tel +81 3 5562 5012 (00)

Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har cirka 380 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.