Hassela Helpline

Generaldirektörer saknar vetenskapligt stöd för sprutbyte

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2009 07:35 CET

Ordföranden från fem organisationer med stor erfarenhet av drogmissbruk går ut i gemensam kritik mot generaldirektörer som i förra veckan uttalade sig för sprututbyte. Det finns ingen statistik eller fakta som pekar på att sprututbyte minskar spridningen av HIV eller hepatit så som generaldirektörerna gör gällande.

I Malmö, som delar ut rena sprutor, har det aldrig funnits speciellt många fall av HIV-smitta, varken före eller efter sprututbytet började. Generaldirektörerna för Smittskyddsinstitutet, Socialstyrelsen och Folkhälsoinstitutet jämför Malmö med Stockholm, där HIV-spridningen alltid varit stor bland missbrukare och säger att det beror på att Stockholm valt att inte dela ut sprutor. Men de nämner inte Göteborg, som har mindre HIV-smitta än Malmö trots att de inte heller har sprututbytesprogram.

Generaldirektörerna erkänner att det inte går att säga något entydigt om spridning av hepatit C, men de låter bli att nämna att hepatit B de senaste åren spridits mer i Malmö bland injektionsmissbrukare än i både Göteborg och Stockholm tillsammans.

Ändå uppmanar de Sveriges landsting att tillhandahålla gratis sprutor för narkomaner i sina län med argumentet att det motverkar spridningen av HIV och hepatit.

De fem organisationernas ordföranden anser att ett effektivare och humanare sätt att minska både smittspridning och drogmissbruk är att ge fler narkomaner behandling. Idag ställs nästan omöjliga krav på narkomaner som vill bli drogfria. Köerna till behandling är så långa och kraven så höga att många inte ens ställer sig i kö.

- Narkomaner är hjälpta av respektfullt bemötande, hälsa och sjukvård, motiverande samtal, information om hur man skyddar sig mot sexuellt och på annat vis överförbara infektioner, test och vaccinationer, men de är uppenbarligen inte hjälpta av rena sprutor, kommenterar Fredrik Eklöf, förbundsorganisatör i Hassela Solidaritet.

Debattartikeln publiceras idag i Sundsvalls Tidning och på NewsMill. Den finns också bland det relaterade materialet i detta pressmeddelande.

Vill ni veta mer, kontakta:

Fredrik Eklöf, förbundsorganisatör
0708-85 91 71, fredrik.eklof@hasselasolidaritet.se

Anna Carlstedt, förbundsordförande IOGT-NTO
0708-78 09 33, anna.carlstedt@iogt.se

Christer Karlsson, förbundsordförande KRIS (Kriminellas Revansch i samhället)
0704-61 22 45, christer.karlsson@kris.se

Cilla Dahl-Andersson, förbundsordförande Hassela Solidaritet
0708-85 91 71, cilla.dahl-andersson@hasselasolidaritet.se

Gunilla Persson, förbundsordförande FMN (Föräldraföreningen Mot Narkotika)
0734-17 61 46, janne.gunilla@telia.com

Ove Rosengren, förbundsordförande RNS (Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle)