Sveriges Informationsförening

Genial utbildningsfilm för barn vinner Grand Prix

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 14:56 CEST

Produktionsbolaget DoppoVision och Hjärt-Lungfonden segrade i Guldklappan 2004 på måndagskvällen med filmen "Spelar roll.....".

Totalsegrare bland 82 tävlande filmer i Guldklappan 2004 blev "Spelar roll.....". Filmen gjordes av DoppoVision för Hjärt-Lungfonden, och den vann också första pris i kategorin Utbildning. Juryns motivering:
"Ett angeläget ämne beskrivet för en angelägen målgrupp. Angreppssättet är lika självklart som det är genialt. Med en tydlig pedagogik tar filmens unga ledare tag i sina tittare och presenterar för dem - på ett lekfullt sätt - ett ganska trist budskap. Syftet att få barn att röra sig rätt, äta rätt, sova rätt och ha roligt i livet kommer denna film inte att få några problem att uppnå."

Medieföretagens år
Dagens Industris film "Gasellerna" som gjordes av Scandvision Film fick en guldklappa i kategorin för Bästa Profil/företagspresentation i klassen över 300 000 kr. Enligt motiveringen var det bland annat för sin väl genomtänkta symbolik, humor och värme. SVT vinner också en guldklappa i dokumentärkategorin med filmen "Kampen om ringen" som har producerats av Dabrowski TV.

Volvo tog mest priser
Volvo stod bakom många av de vinnande bidragen i årets tävling. Volvo Car Corporation vann både första och andra pris i kategorin Produkt/tjänster över 300 000 kr för filmerna "Volvo S40 - the inside story" och "The Inspiration", de fick även ett hedersomnämnande för DVD-produktionen "Volvo S40". Volvo Personvagnar tog tredje pris i kategorin Utbildning under 300 000 kr, med filmen "IDIS" och fick med filmen "Attitude" pris för både Bästa Klipp/redigering och bästa Musik som de delade med Tetra Paks film "Living Innovation".

Student slog Sveriges informationsfilmselit
Årets överraskning fanns i elevklassen där både första och tredje pris går till Gorki Glaser Müller från Högskolan för Fotografi och Film i Göteborg, för filmerna "Ägget" och "Dom fyra sista siffrorna". Gorki är totalt sett en av de framgångsrikaste deltagarna och segrade även i klassen för bästa regi i konkurrens med Sveriges främsta informationsfilmsproducenter.