Genline AB

Genline lanserar Familje- och Bygdeband under Släktforskardagarna i Halmstad

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 13:09 CEST

(Aktietorget: GENL)

Under Släktforskardagarna i Halmstad den 24-26 augusti lanseras Genlines nya tjänst Familje- och Bygdeband, en interaktiv webbplats med familjen i fokus. Genline, som tidigare har gjort sig känd genom att göra släktforskningen lättillgänglig genom att lägga ut Sveriges alla kyrkboksidor på nätet och utbilda sina forskare med hjälp av Släktvis, kommer ta släktforskningen till nya dimensioner med Familje- och Bygdeband.

- Det kommer att bli Sveriges största databas för bygdeforskning och släktforskning, säger en entusiastisk Peter Wallenskog, vd för Genline Holding AB, som står bakom satsningen.

Bygdeband är ett system som sätter in de anfäder man hittar i de digitala kyrkoboksarkiven i ett mer levande sammanhang. Det kan röra sig om fotografier inte enbart på personer, utan också på byggnader och miljöer. Och inte nog med det; även ljudupptagningar av till exempel kyrkklockor kan komma att läggas upp på databasen.

Hos systersajten Familjeband.se kan man göra kopplingar databaser emellan vilket innebär att olika släktforskare och hembygdsföreningar enkelt kan komplettera sin forskning. Var och en blir sin egen redaktör och ansvarig för sin del i den gemensamma databasen.

Med hjälp av en unik teknik har Genline under flera år skannat in 32 miljoner originalsidor från husförhörslängder, längder för födda, döda och vigda samt in- och utflyttningslängder och kyrkoräkenskaper. Ett gigantiskt projekt. För att göra släktforskningen mer lättillgänglig för förstagångsanvändare utvecklade Genline tillsammans med Vocab en webbaserad utbildning. Genline Släktvis erbjuder användaren en interaktiv individanpassad teknisk lösning för att lära sig släktforska via Internet.

- Vi utvecklar ständigt vårt produktutbud, Genline Släktvis visade sig vara en fullträff som fick många nybörjare intresserade. Den senaste nyheten, familje- och bygdeband, en interaktiv webbplats med familjen i fokus, är även det ett steg mot att göra släktforskningen rolig och tillgänglig för alla, säger Peter Wallenskog, vd Genline.

Dessutom ökar intresset från studieförbunden med vilka Genline har olika studiecirklar, särskilt Studieförbundet Vuxenskolan och Medborgarskolan.

För tredje året i rad är Genline huvudsponsor under Släktforskardagarna i Halmstad. Till monter B01 välkomnas alla nyfikna där Genline tillsammans med Släktforskarnas Hus i Leksand visar hur man kan printa stora antavlor. Ewa Johansson signerar sin bok "Släktforskningens Mysterium". Genom ett samarbete med PCG kommer smalfilm, diabilder och videoband konverteras till DVD. Och självklart, kommer det finnas möjlighet att genom guidning av en representant från Genline prova på att forska lite i sin egen släkts historia.

För vidare information kontakta Peter Wallenskog, vd Genline Holding AB på telefonnummer 070 655 05 05.

www.genline.se