Stenqvist

Genombrott för I’m Green!

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 13:48 CEST

Genombrott för I’m Green!

Stenqvists miljöplast I’m Green är en banbrytande innovation som minskar både oljeförbrukningen och koldioxidutsläppen. Plasten är tillverkad av grön polyeten, som är baserad på minst 85 % förnyelsebar råvara – sockerrör. Det är ett mycket viktigt steg för framtiden och på Scanpack kommer den unika plasten att presenteras.

Stenqvist är ett av få företag i världen som kan erbjuda en miljöplast med en så pass hög halt av förnyelsebar råvara.
– Det intressanta med grön polyeten är att den har exakt samma goda egenskaper som fossil polyeten, vilket gör att vi kan tillverka allt från tunn plastfilm och bärkassar till skräddarsydda produktlösningar av materialet, säger Lars Vestergaard, som är försäljningschef på Stenqvist.

I´m Green är 100 % återvinningsbar och dessutom livsmedelsgodkänd. Materialet finns i lågmikrontjocklekar och har utmärkt tryckkvalitet till konkurrenskraftiga priser. Marknadens intresse för nya alternativ ökar drastiskt i takt med att behovet av hållbara produkter blir allt tydligare.
– Vi märker redan nu en ökad efterfrågan på grön polyeten och först ut är de stora miljömedvetna kunderna, säger Lars Vestergaard.

Förutom I’m Green-sortimentet erbjuder Stenqvist flera olika miljövänliga förpackningslösningar såsom olika kvaliteter av återvunnet papper, även tillgängliga som papper/plast-kombinationer.

Stenqvist är idag ett av de största förpackningsföretagen i Skandinavien med lokal produktion. Engagemanget för en hållbar utveckling har sedan länge satt sin prägel på arbetet inom företaget.

Möt Stenqvist på Scanpack i monter C03:40 den 23-26 oktober. Här visas obegränsade förpackningsmöjligheter och självklart den unika miljöplasten I’m Green.

Unika fördelar med grön polyeten:
• Hög halt av förnyelsebar råvara, minst 85 %!
• Certifierat enligt Din CERTO och Vinçotte
• 100 % återvinningsbar
• Återanvändbar flera gånger
• Minskar koldioxidutsläppen
• Livsmedelsgodkänd
• Möjlighet att tillverka tunn plast
• Betydligt lägre pris än andra bioplaster
• Finns i lågmikron-tjocklekar
• Utmärkt tryckkvalitet

Presskontakt:
Petra Neale
Direkt 0707-99 05 99
Fax 042-744 80
E-post press@stenqvist.com
Box 2 (Norra Kyrkogatan 6)
SE - 265 02 Kvidinge, SWEDEN
Mer information finns på www.stenqvist.com

Stenqvist är en av de största förpackningsproducenterna i Skandinavien. Med lång tradition och innovationshöjd i produktportföljen har vi byggt upp en stark position på den svenska och europeiska marknaden. Med lokal produktion, välutvecklade lager- och logistiksystem garanterar vi en snabb och pålitlig leverans. Vi ligger i absolut framkant vad gäller utveckling av flexibla, energieffektiva och återvinningsbara produkter för att främja en hållbar framtid.