Opcon AB

Genombrott för Opcons affärsområde Engine Efficiency på den kinesiska marknaden

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 11:36 CEST

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons dotterbolag Opcon Technology (Suzhou) CO., Ltd (OTS) har ingått en avsiktsförklaring (LOI) om långvarig produktion och leverans av komponenter till Beijing Automotive Powertrain CO., Ltd (BAPC). BAPC tillverkar motorer och växellådor och är ett dotterbolag till den ledande kinesiska biltillverkaren BAIC med 40 000 anställda.

Opcons kinesiska dotterbolag OTS som är en del av affärsområdet Engine Efficiency har tills nu levererat enbart till kunder i Europa. Med sina toppmoderna produktionsfaciliteter, höga kvalitetskrav och TS-certifiering går nu OTS strategiskt in också på den snabbt växande kinesiska marknaden med framtida leveranser direkt till kinesiska kunder. Avsiktsförklaringen med BAPC är ett första steg.

- Den kinesiska bil- och lastbilsmarknaden växer kraftigt där Kina redan har gått om USA som världens största marknad. Redan i år räknar man med att det ska säljas 17 miljoner bilar i Kina. Detta är bara början i vår strategi inom Engine Efficiency att vara med och växa med vår teknik och vårt fokus på energieffektivisering också på den lokala kinesiska marknaden, säger Tom Gustavsson affärsområdeschef Engine Efficiency.

- I ett första steg handlar det här om en produkt, där vi redan nu har enats om detaljerna. Vi inleder också arbetet direkt med teknologiöverföring från Sverige och med att få upp en produktionslina för massproduktion. Vi hoppas också att LOI:t på sikt ska leda till att vi kan expandera detta samarbete till fler produkter, säger Tom Gustavsson affärsområdeschef Engine Efficiency.

Opcons affärsområde Engine Efficency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer till avancerade kunder som Scania, Cummins, Saab, Husqvarna, Kongsberg, Haldex, m.fl.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations,
tel. +46-70-592 54 53