Volvokoncernen

Genombrott för Volvo Bussar i Budapest

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2003 16:01 CET

Volvo Bussar har tecknat en order på 150 bussar till Budapest stadstrafik. För första gången någonsin har ett utländskt bolag vunnit en bussorder för stadstrafiken i Budapest. ”Det här är ett stort genombrott för Volvo Bussar”, säger Fredrik Röstad, marknadsansvarig Östeuropa.

Volvo Bussar vann ordern i konkurrens med alla de stora busstillverkarna i Europa. Kunden, BKV Rt är ett kommunalt bolag som ansvarar för all stadstrafik i Budapest.

Bussarna som skall gå i trafik inne i Budapest, är av modell 7700 ledbuss som är en utpräglad låggolvsbuss för stadstrafik. Bussarna levereras som kompletta bussar och byggs i Volvo Bussars fabrik i Polen.

"Vi ser den här ordern som början på ett långvarigt samarbete, där vi kommer att göra allt för att vara bästa tänkbara samarbetspartner i framtiden", säger Fredrik Röstad.

De första 50 bussarna levereras i maj 2004, de övriga 100 under 2004/2005.

2003-11-20

För ytterligare information, vänligen kontakta Christina Fjellman, 0739-02 42 80

Volvo Bussar är världens näst största tillverkare av tunga bussar. Sortimentet omfattar kompletta fordon, chassi, karosser, transportlösningar för städer, leasing, finansiering samt service och underhållskontrakt. Volvo Bussar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster.