PartnerTech AB

Genombrottsaffär till PartnerTech – värd över 300 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 13:25 CEST

PacketFront, världsledande svensk leverantör av bredbandslösningar, har valt kontraktstillverkaren PartnerTech som strategisk samarbetspartner. Uppgörelsen förväntas vara värd drygt 300 miljoner kronor för PartnerTechs affärsenhet Industry/Telecom över två år. De första leveranserna startar redan vid årsskiftet och innefattar såväl materialförsörjning som produktion och distribution.

Affären gäller routrar och annan utrustning för bredband. Slutkunderna är operatörer av bredbandsnät, till exempel stadsnät och energibolag, som i sin tur erbjuder bredbandstjänster av typen ”triple play” (IP-telefoni, TV och höghastighetsinternet).

- PartnerTech har genom flexibilitet, hög servicegrad och bred teknisk förståelse visat att de har den kompetens som behövs för att tillverka våra högteknologiska produkter framöver. De har även en mycket kostnadseffektiv produktion vilket har varit en viktig parameter i valet av samarbetspartner, säger Martin Thunman, VD för PacketFront. Genom detta samarbete kan vi bättre fokusera våra resurser på att vidareutveckla och marknadsföra produkterna till fler kunder på fler marknader.

- En av våra stora konkurrensfördelar i den här affären har varit förmågan att ha en helhetssyn på både produkten och leverantörskedjan, säger Mikael Jonson, VD för PartnerTech. Att arbeta med den här typen av världsledande produkter är både utmanande och utvecklande, framförallt inom en så expansiv bransch som bredbandsteknologi.

Materialförsörjning, produktion och distribution av utrustningen kommer dels att ske vid PartnerTechs fabrik i Vellinge, dels vid fabriken i Sieradz, Polen.

För ytterligare information:
Mikael Jonson, Koncernchef PartnerTech AB, tfn. 070 678 10 01.
Martin Thunman, VD PacketFront, tfn. 0733 83 96 11.

PacketFront är världsledande inom marknaden för bredbandsnät och nästa generations bredbandsaggregering. PacketFronts fullt automatiserade lösning möjliggör nya och flexibla affärsmodeller, såsom operatörsneutrala nät med stöd för många olika tjänster och konkurrerande tjänsteleverantörer. PacketFront har sitt huvudkontor i Stockholm och har också kontor i Tokyo, Seoul, Oslo och Boston. Produkterna finns idag i drift i ett stort antal bredbandsnät över hela världen. www.packetfront.com

PartnerTech utvecklar och tillverkar på uppdrag av ledande företag, främst inom områdena telekommunikation, informationsteknologi, verkstadsindustri och medicinsk teknik. Före-taget har cirka 1 500 medarbetare, omsatte de senaste 12 månaderna drygt 1,9 miljarder kronor och är noterat på Attract40-listan vid Stockholmsbörsen. www.partnertech.se