Volvo Aero

GEnx-motorn har genomfört första flygningen

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 16:37 CET

Den 22 februari nåddes en viktig milstolpe i GEnx-programmet då GEnx-motorn gjorde sin premiärflygning. Motorn satt på GE:s testflygplan, en Boeing 747-100 och den problemfria flygningen varade i mer än fyra timmar. De uppsatta målen för första flygningen – att testa flygsystem och instrumentering samt att etablera motorprestanda - uppnåddes.

"Det är med stor stolthet vi nu kan se frukterna av ett mycket hårt arbete som påbörjades sommaren 2004. Att också få se att motorn fungerar som tänkt och att första flygning sker enligt tidplan är mycket tillfredställande", kommenterar Volvo Aeros vd, Olof Persson, den lyckade flighten med GEnx.

Som programdelägare har Volvo Aero försett GEnx med totalt sex olika komponenter. Tre av dessa har företaget designat och konstruerat, bland annat båda komponenterna med motorupphängningen till flygplan. GEnx är det största engagemanget i en civil motor någonsin för Volvo Aero.

"Vi arbetar fortfarande för högtryck med att gå igenom alla tester som krävs innan motorn är klar för första kund under 2008. Dessutom ser det redan nu ut som om GEnx kommer att bli ett framgångsrikt motorprogram, eftersom vi noterat en rekordstor försäljning till flygplanen Boeing 787 och Boeing 747-8 med över 660 motorer sålda till 22 kunder", kommenterar Stefan Oscarsson, affärsansvarig på Volvo Aero för GEnx.

2007-02-23
För mer information, kontakta Stefan Oscarsson, affärsansvarig GEnx, 070-674 6277.
Mer information om flygningen och om GEnx finns på General Electric hemsida

Bilder på GEnx flygning samt på komponenttillverkningen på Volvo Aero finns på http://www.volvo.com/volvoaero/global/en-gb/newsmedia/image+bank/news+images/
(Det är de fyra översta bilderna som avser GEnx)