Universal Music Sweden

George Harrison: The Apple Years 1968-75

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2014 14:06 CEST

George Harrison fick under åren i The Beatles stå ut med att stå lite i skymundan för kollegerna Lennon och McCartney. Men redan 1968 inledde han som första Beatle sin solokarriär på ett ganska egensinnigt sätt: först en skiva med filmmusik (”Wonderwall Music”), därefter experimentell musik (”Electric Sound”) och sedan en trippel-LP (”All Things Must Pass”). Men han var också den förste Beatlen som toppade singellistorna i både USA och UK som soloartist med ”My Sweet Lord”.

På nya boxen ”The Apple Years” har Universal samlat alla hans soloplattor för Apple, sammanlagt sex album, som har blivit remastrade från de ursprungliga analoga källorna och försedda med bonusspår. Boxen innehåller även en DVD och bok, allt skapat under översyn av sonen Dhani Harrison. Samtliga album släpps även som enstaka utgåvor. Universal har tidigare gett ut ”The Dark Horse Years”, som täcker åren 1976-1992.

www.georgeharrison.com