Fox Mobile Group

George Samuelson listar fem trender inom mobila appar 2011

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 08:02 CET

George Samuelson, Nordenchef för Fox Mobile Group, listar fem trender som sannolikt kommer genomsyra branschens strategiska marknadsplaner för mobil-appar under det kommande året. Vad gör en mobilapp framgångsrik och hur kommer apparna att förändras under 2011?

Trend 1 - Förmågan att hitta en naturlig integration med sociala medier direkt i appen gör kreativa utvecklare till vinnare

Appar som har en direkt integration med sociala medier som Twitter, Facebook kommer att bli de nya vinnarna. 35% av de aktiva Twitteranvändarna idag accessar sitt konto från mobilen snarare än från sin PC. Om din app är förberedd för att sprida strategiskt utvald information som tex spelresultat, positiongeringsdata eller hur den används inom det egna nätverket av vänner, får du ett försprång i marknadsföringsarbetet och antalet nedladdningar kan öka dramatiskt. Om du betänker att 2 miljoner sajter världen över redan har anammat Facebooks ”like”-knapp ser du åt vilket håll utvecklingen drar iväg.

Trend 2 - En armada av Pad-devices kommer behöva applikationer och nya användningsområden identifieras

I takt med att Apple, LG, HTC, Acer, Samsung, Cisco, Dell, Motorola, OpenPeak and Viewsonic m.fl alla lanserar sina nya "pad devices" under året kommer behovet av nya applikationer och användingsområden för dessa att öka ordentligt. Analysföretaget Gartner Group förutspår en försäljning av uppåt 55 miljoner pad devices i år och en helt ny produktfamilj med specifika behov är född. De utvecklare som lyckas bäst med att förutse hur vi kommer använda våra pads i hemmet, på jobbet och under våra resor blir de självklara vinnarna.

Trend 3 - Antalet aktiva användare blir viktigare än antalet nedladdningar

En tydlig trend som redan är synlig men som förväntas blir ännu starkare under 2011 är hur de utvecklare som lyckas skapa återkommande trafik till sina appar likväl får återkommande tillfällen att ta betalt allteftersom användarna köper nytt innehåll, nya spelnivåer eller uppgraderar sin mjukvara. Nöjda kunder blir snabbt återkommande kunder och de företag som lyckas skapa nya upplevelser för varje inloggning eller låter användarna samla på sig poäng, credits osv bygger långsiktig lönsamhet genom effektivt lojalitetsbyggande. Utvecklare med sitt ursprung i gaming- och spelindustrin får ett stort försprång då löpande arbete med kundlojalitet är en vanlig kärnkompetens.

Trend 4 - Fragmentering inom operativsystemutvecklingen ställer tuffare krav på utvecklarna

Då fragmenteringen vad gäller antalet operativsystem och samtidiga versioner av operativsystem på marknaden förväntas öka exponentiellt och allt fler typer av devices blir mobila och får direkt online access blir behovet av flexibel versionshantering hos utvecklarna allt större. De stora OS-platformarna som Apple, Android, Windows Mobile och Symbian kommer alla att söka knyta användarna så nära platformen som möjligt för att låsa in kunden men utmaningen är mer komplex än så då exmpelvis Google inom loppet av två år redan släppt hela sju versioner av sitt operativsystem Android. Appar som inte stödjer samtliga versioner urholkar snabbt sin kundstock om man missar att avläsa målgruppens förutsättningar att tillgodogöra sig nya uppdateringar och applikationer.

Trend 5 - Mobil säkerhet och hotet mot densamma hamnar i fokus

I takt med att utbudet av applikationer ökar och antalet utvecklare ökar lavinartat kommer även risken för att oseriösa aktörer ger sig in på marknaden att öka. Utöver de risker som uppstår när företag sätter sitt eget vinstintresse före användarnas säkerhet kommer vi inom kort att se ett ökat antal mobila virus spridas framöver. Under 2010 dök maskvirus som tex ”Ikee” upp och fick användare att ifrågasätta säkerheten i tex IPhone. I takt med att Android får ökat utbredning under 2011 kommer incitamenten för virusens skapare att öka och många förväntar sig ett flertal virus under det kommander året varav åtminstone något riskerar få epidemisk spridning. Då en vanlig företeelse är att användare av smart phones idag ”jailbreakar” mobilen, dvs tar bort operatörslåsning och andra spärrar i operativsystemen, ökar även riskerna att den nedladdade kod som ”öppnar” upp mobilen för obegränsat användande även för med sig trojaner och andra virus. Dessa ger hackers möjligheter att i efterhand gå in och ur mobilerna hämta känslig information och personuppgifter som kan användas för att begå brott eller bedrägerier. Utvecklare av antivirusprogram och så kallade ”säkerhetspaket” kommer få ett uppsving men även utvecklare som hittar nya sätt att betona att säkerheten är en viktig del av applikationens funktionalitet kan förväntas bli några av de nya vinnarna.

George Samuelson - Stockholm 28:e februari 2011.

Fox Mobile Group är världens största distributör av mobilt content med kontor i Berlin, New York och Beverly Hills i Los Angeles. Förutom musik, mobilspel och appar tillhandahåller FMG även mobil on-demand TV och mobila dejtingtjänster genom t.ex. varumärken som Bitbop och ILove.