Kristdemokraterna, KD

Ger höga bensinpriser den bästa miljön?

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 10:37 CEST

- Människor med små marginaler bär en allt större börda i och med allt högre drivmedelskostnader. Vi ser detta som en orimlig utveckling. Vi måste rusta för de globala utmaningarna, men den viktigaste åtgärden är att sätta ett större tryck på producenter och förstärkt forskning istället för på den enskilde individen.

Det sade Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund, när han på onsdagen besökte Piteå och företaget Chemrec AB för att bland annat diskutera framtidens energiförsörjning.

- Kristdemokraterna föreslår som enda riksdagsparti att momsen på drivmedel sänks till samma nivå som för livsmedel, d.v.s. 12 procent. Det ger en sänkning av priset vid pump på i storleksordningen 1 krona och 30 öre.

- Idag går hela 7.50 kronor per liter bensin i skatt till staten. Skatteshejken Nuder håvar in ca 3.5 miljarder kronor extra till staten under ett år med dagens bensinprisnivå. För varje liter som landets hårt prövade bilister tankar håvar Pär Nuder hem ytterligare en femtioöring.

- Prisstegringen beror inte bara på höjda världsmarknadspriser. Nej, socialdemokraterna har tillsammans med miljöpartiet inlett en skatteväxling som höjer skatten med 3,5 miljarder kronor varje år på bland annat el och drivmedel. För att lyckas få in dessa pengar måste energiskatten på drivmedel höjas med cirka 50 öre per år och liter så länge s och mp fortsätter samarbeta. Detta är en orimlig politik för de flesta svenskar, inte minst för folk i glesbygd.

FÖRFATTARE:

Göran Hägglund