Allena Förlag

Ger ut roman på eget e-bokförlag

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2011 09:30 CET

Dubbelt upp för Andreas Ericsson som debuterar med både roman och nystartat e-bokförlag. Boken Pistolen mot tinningen kommer ut den 2 december, på det egna förlaget Allena Förlag.

Pistolen mot tinningen handlar om Alex, som är sångare och låtskrivare i ett av världens största rockband. Han älskar livet i rampljuset, och ser sig själv som en odödlig kung. Men Alex liv förändras drastiskt då han drabbas av ett krampanfall på scen. Händelsen gör att han drar sig undan offentligheten, och isolerar sig i sin lägenhet.

-Även om Pistolen mot tinningen är en uppdiktad berättelse, bygger den till viss del på egna upplevelser, säger Andreas. Jag drabbades själv av ett stort krampanfall för ett och ett halvt år sedan och fick diagnosen epilepsi. Jag vet hur svårt det kan vara att hämta sig från en sådan traumatisk händelse, som det faktiskt är. Det är lätt att drabbas av rädsla och ångest, och därmed isolera sig.

Andreas beskriver huvudpersonen Alex som en självisk person, som byggt upp hela sin tillvaro kring sitt yrkesliv. Han är gift och har en dotter, men när han väl är hemma från turnéerna ägnar han mer tid åt att dricka och vara otrogen än att umgås med sin familj. Men vid sjukhussängen, strax efter anfallet, lämnar hans fru honom, och tar dottern med sig - Alex blir tvungen att klara sig själv.

-Jag tror det är lätt att se kändisar som ”odödliga”, även Alex har den synen på sig själv. Men vad händer om den bilden förändras, och hela tillvaron raseras? Går den att bygga upp igen? I korthet kan man säga att boken handlar om att ta sig igenom en livsskris. Men klarar man av det helt på egen hand?

Att Andreas valt att ge ut boken på det egna förlaget, Allena Förlag, har många förklaringar. Dels är det svårt för debutanter att slå sig in bland de stora förlagen, dels har Andreas alltid haft en dröm om att driva ett eget företag, men inte riktigt vetat inom vilken bransch - inte förrän nu. Dessutom får Andreas möjligheten att styra hela processen själv; allt från skrivande till marknadsföring.

-Det är många olika bitar att hålla reda på när man driver ett eget förlag. Men det är ett givande och inspirerande arbete, och jag ser det som en spännande utmaning. Dessutom är det ett sätt för mig att bearbeta det som hänt, och även visa att livskriser kan leda till vägval här i livet som man annars inte hade ställts inför.

För ytterligare information:

www.allenaforlag.se

Andreas Ericsson, författare och förläggare, mobil: 070-307 32 30, e-post: info@allenaforlag.se

Allena Förlag, Klövervägen 3A, 302 47 Halmstad

Allena Förlag är ett e-bokförlag som startades 2011 av författaren Andreas Ericsson. Förlaget ger ut skönlitteratur för vuxna.