Germanwings

Germanwings första lågprisbolaget med direktanslutningar

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2007 09:00 CEST

Tyska Germanwings blir första lågprisflygbolag som erbjuder biljetter med transfer till anslutande flygavgångar. Därmed tar man ytterligare ett stort steg mot förbättrad service och kvalitet för passagerarna och stärker sin position som innovatör bland lågprisbolagen i Europa. Den nya anslutningsservicen kallas ”smart connect” och innebär t.ex. att resenärer från Stockholm Arlanda kan köpa biljetter hela vägen till destinationer som München, Paris och London.

Genom ”smart connect” förändrar Germanwings dramatiskt bilden av lågprisflyget. I stället för att som tidigare ta ut och tullbehandla sitt bagage i ankomsthallen och därefter ta det till en incheckningsavdelning på flygplatsens avgångsplan, en både besvärlig och tidskrävande process, kan transferpassageraren nu boka sin biljett hela vägen och efter ankomsten hämta ut och lämna in bagaget för vidare befordran i samma område på flygplatserna i Köln/Bonn och Berlin. Passageraren går nämligen direkt till Germanwings transferdisk där han eller hon får sin beställda och betalade biljett och lämnar in bagaget.

- Vi är det första lågprisflygbolag som erbjuder våra passagerare anslutningsflyg på ett enkelt, säkert och prismässigt förmånligt sätt, säger Thomas Winkelmann som är talesman för Germanwings styrelse. Med ”smart connect” når vi nya resenärer, som tidigare tvekat att flyga med lågprisflyget på grund av svårigheterna med flygplansbyten till nya, intressanta resmål.

För de passagerare som reser från Stockholm Arlanda betyder detta att det plötsligt blir enkelt och ännu mer prisvärt att flyga till destinationer som München, Paris och London med Germanwings linjer till Köln/Bonn och Berlin. ”Smart connect” innebär inte bara att resor med vidare anslutningar förenklas och blir snabbare. Det nya systemet gör också resandet billigare. Det sammanlagda priset för en anslutningsresa blir nämligen lägre än det sammanlagda priset för de två individuella sträckorna.

”Smart connect-biljetter” kan bokas från och med den 20 augusti. Vintertidtabellens utbud av anslutningsresor blir tillgängligt för bokning från början av september. Inom hela Germanwings linjenät är 141 olika sträckor kombinerbara.

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 60 europeiska destinationer från sina fem tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg och Dortmund. Bolaget har en ung flotta bestående av 27 flygplan av modellerna Airbus A319 och A320. Under 2006 flög 7,1 miljoner passagerare med Germanwings. Priserna börjar på 19 Euro inklusive skatter och avgifter.

Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret. Sommartidtabellen gäller mellan 25/3 och 27/10 2007.

Boka på www.germanwings.com eller tel. +44 (0) 870 252 12 50.