Germanwings

Germanwings upp nästan 20 procent

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2007 08:00 CEST

Det är den unika förmågan att leverera hög produktkvalitet till låga priser som gör att tyska lågprisflygbolaget Germanwings månad efter månad fortsätter sin snabba tillväxt. Det hävdar bolagsstyrelsen talesman Thomas Winkelmann, när han kommenterar Germanwings tillväxt på över 19 procent i juli.

Juli månad blev en verklig rekordmånad för Germanwings. Passagerarantalet nådde över 780 000, att jämföra med juli i fjol då bolaget flög 657 000 passagerare. Beläggningen ombord förblev vid mycket höga 85 procent trots kraftigt ökad kapacitet. Tillväxten från Sverige, där Germanwings flyger från Stockholm Arlanda direkt till Berlin och Köln/Bonn var också mycket god.

– Vi erbjuder priser som tillhör de lägsta på marknaden, säger Thomas Winkelmann. Samtidigt håller vår produkt en kvalitet som många nätverksbolag skulle vara mycket stolta över. Det ger oss en ledande position inom lågprisflyget.

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag som flyger till över 60 europeiska destinationer från sina fem tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg och Dortmund. Bolaget har en ung flotta bestående av 27 flygplan av modellerna Airbus A319 och A320. Under 2006 flög 7,1 miljoner passagerare med Germanwings. Priserna börjar på 19 Euro inklusive skatter och avgifter.

Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret. Sommartidtabellen gäller mellan 25/4 och 27/10 2007.

www.germanwings.com eller tel. +44 (0) 870 252 12 50.