Remark Erika Braun

Gertrud Åström, intitiativtagaren till Nordiskt Forum 2014, är på plats i Malmö för att ta emot utmärkelsen Årets Yrkeskvinna 2014 av BPW Sweden

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2014 14:32 CEST

Pressinbjudan: Fredagen 13 juni kl 12.45, MalmöMässan, Lokal Vigdis.

Gertrud Åström, intitiativtagare till Nordiskt Forum 2014, är på plats i Malmö för att ta emot utmärkelsen Årets Yrkeskvinna 2014 av BPW Sweden

Business and Professional Women, BPW, arbetar för att stärka kvinnors roll i yrkeslivet och livslångt lärande. Det är grunden och med det följer frågor som rör jämställdhet, diskriminering, ledarskap med mera. Sedan 1981 har man utsett Årets Yrkeskvinna och i år blev det Gertrud Åström.  Trots hennes hektiska schema under detta stora manifest för kvinnors rättigheter har BPW Sweden lyckats öronmärka några minuter av hennes tid. Cirka kl 12.55 kommer för att ta emot diplomet och penna som skriver i extrem kyla och värme, särskild framtagen för astronauter.

– Gertrud Åström är sakkunnig och en vis vägledare samt inspiratör för såväl yrkeskvinnor som kvinnorörelsen. Med hjärta, hjärna och humor pekar hon på missförhållanden men också möjligheter till ett sundare och mer jämställt samhälle där kön borde vara av underordnad betydelse. Att hon dessutom varit initiativtagare till Nordisk Forum gör henne till en stark förebild som vi vill premiera, säger Erika Braun, förbundsordförande för BWP Sweden.

Motivering: BPW Sweden har utsett Gertrud Åström till Årets Yrkeskvinna 2014 med motiveringen:

Gertrud Åström har sedan årtionden drivit frågor med målet att omdana samhället i en jämställd riktning. Med sin visdom, sitt ledarskap, sina föreläsningar präglade av humor och igenkännande och inte minst hennes roll som ordförande i Sveriges Kvinnolobby har hon gjort ett bestående intryck och avtryck både nationellt och internationellt. Hennes initiativ till 15:51-rörelsen, lön hela dagen och Nordiskt Forum i Malmö 2014 visar på mod, viljestyrka, uthållighet samt målmedvetenhet för att värna om de mänskliga rättigheterna – allt för att göra skillnad i samhällsutvecklingen

Tidigare vinnare: Årets Yrkeskvinna har av BPW Sweden utsetts sedan 1981. Tidigare vinnare är bl a HHK Kronprinsessan Victoria, 2010, 2012 utsågs Gudrun Sjödén och 2013 Maud Olofsson.

Fakta

BPW Sweden är ett förbund som består av 12 BPW-klubbar runt om i Sverige och med drygt 350 medlemmar. Lika rättigheter och lika lön för kvinnor och män på arbetsmarknaden har varit högt på kravlistan sedan 1930-talet, då den första klubben bildades i Sverige under namnet Sveriges Yrkeskvinnors Riksförbund, YKR med Célie Brunnius, Alva Myrdal och Agda Rössel som medlemmar. Idag drivs frågan ”lika-lön-för-lika-arbete” under det internationella begreppet och manifestet Equal Pay.

BPW Sweden är knutet till BPW Europa och BPW International. BPW International finns i över 90 länder runt om i världen med totalt ca 30 000 medlemmar. Det gör oss till en av världens största organisation för yrkeskvinnor.

Kriterier   Förbundet utser sedan 1981 Årets Yrkeskvinna. Det är en kvinna i yrkesaktiv ålder, somhar gjort en insats av väsentlig betydelse och har påverkat utvecklingen inom sitt yrkesområde. Honär en förebild och föredöme för andra kvinnor, har ingen huvudsakligen partipolitisk eller facklig verksamhet, är utåtriktad, samhällsorienterad och aktiv.

För ytterligare information:    Erika Braun, förbundsordförande BPW Sweden, 0733 30 70 00  Gertrud Åström, ordförande Sveriges Kvinnolobby, 070-653 55 11   www.bwp.se