Gettergoda Mejeriprodukter

Gettergod Gelato guldvinnare i Matverk 2014

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2014 01:18 CET

Under hela hösten har de regionala tävlingarna pågått och bland 140 bidrag har 20 landskapsvinnare utsetts. Den 29 januari hade dessa tillsammans med många av Sveriges matelit samlats i Nyköping för Gastronomiskt forum och för att höra vinnaren av Matverk 2014 utropas.

Gettergod Gelato Cajeta är en helt unik glass baserad på getmjölk, smaksatt med en likaså unik mjölkkolasås baserad på getmjölk. Produkten är utvecklad av Marie Sedin, Gettergoda Mejeriprodukter, och tillverkas i Göteborg. Det guldvinnande laget som representerade Dalsland (där råvaruproducenten finns) är: Marie Sedin, Gettergoda Mejeriprodukter (förädlare), Carina Johansson, DalsSpira Mejeri (förädlare) och Elisabet Forsdahl, Näsbön Nöt & Get (råvaruproducent).

Den namnstarka juryn bestod av Hans Naess, verksamhetsledare Gastronomiska Samtal, Martin Berg (Mathias Dahlgren), Per Åkerlund (DUÅ), Johan Ununger (Saltå Kvarn), Louise Ungerth (Konsumentföreningen Stockholm), Frida Ronge (vRÅ), Paul Svensson (Pauls Mat), Mathias Dahlgren, Elaine Asp (Hävvi i Glen), Elisabeth Johansson (Mediamat), Christina Cheng (Cheng/Alert), Caroline Cederblad (Sabis), Pär Eriklin (Cajsa Varg) och Johan Skogh (Menigo).

Juryn motivering lyder

"En intresseväckande produkt i en trevlig, snygg och smart förpackning. Det kommer bli en favorit för många, oavsett ålder. Produkten kommer att avnjutas både till vardags och till fest. En fantastisk produkt att äta, i det närmaste helt fulländad i fråga om både smak och konsistens. "Hantverksmässigt helgjuten", "Suverän", "Krämig", "Klockren", "Riktigt god", "Intressant", var några spontana omdömen från juryn. En vinnare helt enkelt."

Gettergod Gelato Cajeta är tänkt att ses som en lyxig frusen dessert. Liksom företagets övriga produkter är den hantverksmässigt tillverkad och gjord enbart av äkta och omsorgsfullt utvalda råvaror och dessutom helt utan aromer eller färgämnen. Getmjölkglass har fler hälsosamma egenskaper än glass gjord på komjölk. Den innehåller dessutom bara max sex procent fett. Den är otroligt krämig trots att den bara innehåller 6% fett.

Med vinsten hoppas företaget att många dörrar ska öppnas och juryns motivering "en fantastisk produkt att äta, i det närmaste helt fulländad i fråga om både smak och konsistens" borgar för att både butiker och restauranger vill ha med getglassen i sitt sortiment. Dessutom har antydningar gjorts om att vinnarprodukten är internationellt gångbar.

Närmast väntar fortsatt utveckling av produkten för att få ut den på marknaden. Där kommer vinstsumman på 75 000 kr att komma till stor nytta.

För frågor om Gettergod Gelato vänligen kontakta
Marie Sedin på email marie.sedin@gettergod.se eller på telefon 0732-512281

Företaget startades 2013 av Marie Sedin som med sin bakgrund som konditor utvecklat det recept som utgör grund för Gettergod Gelato. Drömmen var att hitta fler användningsområden till den hälsosamma getmjölken och därmed främja folkhälsan och den levande landsbygden.

Produktionsanläggningen ligger i västra Göteborg, nära havet i vackra Nya Varvet. Området präglas av gamla anor och bär ett kulturarv genom att ha härbärgerat både örlogseskader, kasernetablissemang, liksom fångvård. Det är alltså här Gettergoda Mejeriprodukter har sin hemvist, i bottenvåningen hos Restaurang Kapellet. Hantverksmässigt och genuint, samtidigt något nytt och modernt – det är känslan Nya Varvet inger och likaså Gettergod Gelato.

www.gettergod.se