Kraft Foods Sverige AB

Gevalia milea - Ett helt nytt kaffe segment på den Svenska marknaden!

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2003 16:07 CEST

Gevalia milea är ett helt nytt milt kaffe med mycket smak. Gevalia milea Brygg och Gevalia milea Instant bildar ett nytt efterlängtat segment för alla konsumenter som föredrar en mildare kaffesmak utan beska. Och det är många. Hela 70 procent tyckte enligt en undersökning om den nya milda smaken.

Gevalia milea är ett milt kaffe med mycket smak och mindre beska. Detta utan att kompromissa med varken koffeininnehåll eller en fyllig smak. Det är möjligt genom att bönblandningen delvis består utav naturligt milda kaffebönor som är rostade i lägre temperatur och under en längre tid en normalt.

Nytt i Sverige – men älskat i Europa!
Den svenska kaffemarknaden håller en kaffekvalité som toppar världsklass och har en av världens högsta kaffe konsumtioner per capita. Trots detta har Sverige fram till idag endast haft produkter tillgängliga för konsumenten på 3 utav de 4 kaffesegmenten. Fram till idag har kaffeskalan börjat på mellanrost och slutat i mörkrost och espresso. Med milea får vi även det 4:e segmentet, mildrostat kaffe.

Hela 70 procent tycker det smakar gott
På bland annat den Tyska kaffemarknad, vilken liknar den Svenska i konsumtionsvanor och utbud, har man länge älskat sitt mildrostade kaffe. Detta har naturligtvis skapat ett mycket rikt och varierat produktutbud. I de undersökningar som Kraft Foods Sverige gjort är vi svenskar inte så mycket annorlunda i våra smakpreferenser. Hela 68% av de tillfrågade bedömde Gevalia mileas smak som precis lagom i styrka och bitterhet. På frågan om man tyckte om smaken samtyckte hela 70% av de tillfrågade.

Läs gärna mer i det bifogade undersökningsmaterialet.
Gevalia milea lanseras v 36 i butik.

Vill du provsmaka Gevalia milea eller vill ha mer information, maila eller ring Maya Jacobsson, Produkt chef Gevalia R&G på Kraft Foods Sverige.
Mail: mjacobsson@krafteurope.com. Tel: telefon 08-62710 00.

Gevalia är ett av Kraft Foods starka varumärken. Kraft Foods i Norden har mer än 2 800 medarbetare och omsätter ca 6 miljarder SEK. I Norden är vi ledande inom kategorierna choklad, kaffe, livsmedel och snacks. Starka varunamn som säljs i Sverige är bl a Marabou, Daim, Aladdin, Twist, Japp, Gevalia, Blå mocca, Philadelphia, Oboy, Estrella och Old El Paso.

Läs mer på vår hemsida www.kraftfoodsnordic.com