Kraft Foods Sverige AB

Gevalias sjätte Musikpris till cellisten Daniel Blendulf

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2005 09:06 CEST

Vid en högtidlig ceremoni i samband med gårdagens Gevaliakonsert i Gävle Konserthus tilldelades Daniel Blendulf Gevalias Musikpris. Priset utgörs av ett stipendium på 50 000 kr.

- Det krävs engagemang, framåtanda och talang för att nå fram till en topposition,sa Per Strömberg, VD på Kraft Foods Sverige vid prisutdelningen.

- Det gäller vare sig man bygger ett kaffevarumärke som Gevalia eller satsar på att bli soloartist på ett musikinstrument.

De här egenskaperna besitter årets Gevaliapristagare Daniel Blendulf. Han är en 24-årig cellist från Stockholm som spelar i olika orkesterkonstellationer, bland annat Zkvartetten och Svenska Kammarorkestern, vars japanska konsertturné Daniel just nu deltar i.

Gevalias Musikpris instiftades 1998 och utgör en del i det huvudsponsorskap som Kraft Foods Sverige ingick i samband med invigningen av Gävle konserthus samma år. Musikpriset går till en ung lovande talang över 18 år som är ”på gränsen till genombrott” inom Svenskt Musikliv. Pristagaren utses av en jury som leds av musikern Jojje Wadenius.

Kontaktperson: Anders Carne
Kraft Foods Sverige
e-mail:acarne1@krafteurope.com

Kraft Foods är ett av världens största livsmedelsföretag med ca 98 000 medarbetare. Vi är verksamma i över 155 länder och omsätter ca 32 miljarder USD. Med starka varumärken som Kraft, Nabisco, Philadelphia, Jacobs, Oscar Mayer, Maxwell House och Post är Kraft Foods ledande inom bl a snacks (inkl choklad), drycker, ost, livsmedel och färdiglagade rätter.

Kraft Foods i Norden har ca 2 400 medarbetare och omsätter ca 790 MUSD. I Norden är vi ledande inom kategorierna choklad, kaffe, livsmedel och snacks. Starka varunamn som säljs i Sverige är bl a Marabou, Daim, Aladdin, Twist, Japp, Gevalia, Blå mocca, Philadelphia, O'boy och Estrella.

I Sverige finns vi i Upplands Väsby, Gävle och Angered.

Läs mer på vår hemsida http://www.kraftfoodsnordic.com

Kraft Foods Sverige