GfK Sverige AB

GfK varnar för att annonsvisningar måste styrkas av faktisk synlighet

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2012 10:38 CEST

Varken annonsvisningar, click throughs eller varumärkesmätningar är numer de enda sätten att mäta framgången för en kampanj. Enbart annonsvisningar tar inte hänsyn till om reklamen faktiskt visades på den del av skärmen som användaren tittade på, eller under hur lång tid den visades.

”Användaren kommer till en sida som innehåller din annons men scrollar kanske sedan omedelbart fram till en plats där din annons inte längre är synlig, eller endast är delvis synlig.” säger Arno Hummerston, en av GfK:s experter på digital teknik. ”I sådana fall är det bortkastade pengar att bedöma annonsplaceringen efter antalet annonsvisningar. För att få en övergripande förståelse för avkastningen på din investering måste du mäta antalet annonsvisningar tillsammans med synligheten för din annons: hur mycket av din annons syntes på användarens skärm och under hur lång tid?”

Som en del av vår digitala strategi lanserar GfK ett globalt instrument som gör just det. DeliveryControl.dx spårar webbläsaraktivitet (webbläsarfönster eller aktiv flik), annonsens placering på webbplatsen, användarens skärmupplösning och om användaren scrollar eller inte. I rapporteringen framgår olika nivåer av synlighet – om annonsen visades helt (100 %), eller om det var minst 90 %, 75 %, 50 % eller 1 % som syntes på användarens skärm – samt den genomsnittsliga visningstiden för varje synlighetsnivå. Dessutom kan detta delas upp på plats, kanal, placering, annonsformat och annonstext.

GfK använder Nuragos kostnadseffektiva och lättimplementerade taggsystem för att mäta synlighet och tittartid. Annonskontakter mäts passivt utan att det krävs paneler och resultaten rapporteras kontinuerligt. Eftersom det inte behövs någon internetpanel kan även små kampanjvolymer utvärderas på ett tillförlitligt sätt.

”I slutändan ligger vinsten hos annonsörerna” säger Hummerston, ”eftersom de betalar sin reklambyrå och sina marknadsförare baserat på resultat.” DeliveryControl.dx ger dem en mycket sannare mätning av den faktiska visningstiden för annonsen – och de får direktrapportering, vilket innebär att kampanjer kan kartläggas och optimeras under sin löptid.

”Vi kan även ta det här ett steg längre genom att kombinera DeliveryControl.dx med befintliga bakgrundsdata från GfK:s paneler (från AudienceProfiles.dx och ExposureEffects.dx). På så vis kan vi analysera synligheten på publiknivå för att skapa en rikare, sannare och djupare bild av kampanjens genomslagskraft och effektivitet.”

Om GfK

GfK är ett av de största marknadsundersökningsföretagen i världen. Varje dag arbetar 11 000 GfK-experter på över 100 marknader med att få fram nya insikter om hur människor lever, tänker och handlar. Med ständigt nytänkande använder GfK de senaste teknikerna och de smartaste metoderna för att våra kunder ska kunna förstå de människor som betyder mest för dem: deras kunder. 2011 omsatte GfK-koncernen 1,37 miljarder euro. För mer information, besök vår webbplats www.gfk.com eller följ oss på Twitter: www.twitter.com/gfk_group.

Kontakta Kristina Thor för mer information. kristina.thor@gfk.com  T: 010 45 53 663