Universal Music Sweden

Ghost släpper tredje albumet Meliora

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2015 10:12 CEST

Reaktor Recordings / Polydor Sweden

Meliora beskrivs som Ghosts bästa album någonsin och sägs inte lämna någon oberörd. Reaktionerna på albumet har varit så starka att det talas om ett nytt världsherravälde på rockscenen.

Infestissumam som släpptes under 2013 var ett av det årets mest hyllande album och gjorde Ghost till ett av världens mest omtalade rockband. Albumet belönades i Sverige med en Grammis för Årets Hårdrock/Metal och för Årets Rock/Metal på P3 Guld galan.

Idag släpps den tredje fullängdaren - Meliora. Albumet har sedan offentliggörandet varit otroligt omtalat och efter de första reaktionerna på den första singeln ”Cirice”, har det talats om att Meliora kommer bli ett av årets största rockalbum. Något som nu bekräftas av världspressen.

Albumet är producerat av Klas Åhlund (Tove Lo, Robyn, Teddybears) och har mixats av Andy Wallace (Nirvana, Slayer, Guns N’ Roses, Jeff Buckley m fl).

Den 11 november spelar Ghost på Lisebergshallen och den 13 november på Annexet.

Sagt om Meliora:

Ett evangelium att älska – Sweden Rock Magazine (9/10)

Ghost stagnerar aldrig och faktum är att ingentiong känns försumbart – Close-Up (9/10)

Meliora is hypnotic and summons close attention – Rolling Stone (4/5)

Detta är Ghosts bästa släpp hittills. Rocknytt (9/10)

Det är rockmusik för i dag där det strävt mörka får en sammetslen förpackning, men lämnar ingen oberörd. Nöjesguiden (5/5)

Resultatet stavas ”Meliora”, ett album så starkt att världsherravälde torde vara ett faktum. Metalcentral (9/10)

”Ghost är extraordinära musiker och därför köper vi text, budskap och estetik med hull och hår” – Hymn (8/10)