Universal Music Sweden

Ghosts nya album Infestissumam försenat – i USA

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2013 12:48 CEST

På onsdag den 10 april släpps Ghosts nya album ”Infestissumam” albumet skulle släppas dagen innan i USA men släppet har blivit försenat en vecka på grund av problem hos skivpresserierna.

Inte mindre än fyra fabriker har vägrat trycka Ghosts nya album på grund av det stötande innehållet i CD-häftet. Varje låt på albumet har en egen illustration liknande 1700-tals kopparstick och det var en av dessa, föreställande en orgie som blev för mycket för de amerikanska puritanerna. För att inte försena albumet ytterligare släpps nu den amerikanska versionen utan artworket i fråga. I Sverige och resten av Europa släpps CD och vinyl-utgåvan som det är tänkt den 10:e april med all artwork inkluderad.

Ghost gjorde i torsdags en bejublad spelning på Tyrol i Stockholm där de framförde ett antal låtar från nya albumet. De inleder en USA-turné nästa vecka med start på Coachella-festivalen. Nästa Sverige-spelning blir på Bråvalla-festivalen i sommar.

Sagt om Infestissumam

Alla som blev knockade av fullängdsdebuten ”Opus Eponymous” har annars en högtidsstund framför sig nu när den Nick Raskulinecz-producerade uppföljaren ”Infestissumam” sänker sina svarta djävulsvingar över jorden. – Close Up Magazine

Jag myser under hela ceremonin och lägger nio skålpund ur Kristus innanlår i kollekten medan gamla testamentet bläddrar sig självt av ren rädsla. ”Infestissumam” är en svensk fullträff av ett band som i sin strävan efter originalitet har korsfäst all konkurrens. – Sweden Rock Magazine

Ghost väljer inte den enkla vägen med att upprepa en succé utan har modet att förnya sig och skapa ett omvälvande andra album. Klart starkare än debuten; Infestissumam är ett hypnotiskt och tidlöst musikaliskt verk… - GAFFA