Universal Music Sweden

Ghosts samarbete med Dave Grohl släpps 20 november

Pressmeddelande   •  Okt 04, 2013 08:48 CEST

I april i år släpptes Ghosts andra album ”Infestissumam”, albumet har varit ett av hårdrocksvärldens absolut mest omtalade under året och Papa Emeritus II och hans fem Nameless Ghouls har spridit sitt mörka gospel över världen. I höst släpper bandet ny EP och en exklusiv svensk deluxe-version av ”Infestissumam” med titeln ”Infestissumam Redux”.

I samband med inspelningen av ”Infestissumam” spelade Ghost även in ett antal extraspår tillsammans med dedikerade Ghost-fanet Dave Grohl i hans Studio 606 i Los Angeles. Låtarna, som alla är covers, producerades av Grohl som även spelar trummor på ett par av spåren.

Nu släpps fler av låtarna på EP:n ”If You have Ghost” samt på ”Infestissumam Redux”.

Det är en varierad samling låtar som gått igenom Ghosts filter. Abba-covern ”I´m A Marionette” dök först upp som b-sida på singeln ”Secular Haze”. Titelspåret till EP:n och tillika första singeln “If You Have Ghosts” är lånad från Austins främste son Roky Erickson. Övriga covers är från artister som står längre bort från Ghost i skivbacken som Army of Lovers ”Crucified” och Depeche Modes ”Waiting for the Night”. Pop-låtar som i Papa Emeritus II klor draperats i svart.

Tracklist ”If You Have Ghost” EP

1. If You Have Ghosts (Roky Erickson)

2. I´m A Marionette (Abba)

3. Crucified (Army of Lovers)

4. Waiting For The Night (Depeche Mode)

5. Secular Haze – Live

EP:n släpps separat på vinyl 12” i 1500 ex varav 500 ex på clear vinyl. Clear-utgåvan kommer säljas exklusivt via Bengans. ”Infestissumam Redux” släpps i 3000 ex och innehåller originalalbumet + bonus-spåret La Mantra Mori och If You Have Ghost EP:n.

If You Have Ghosts”-singeln släpps idag digitalt, EP:n och ”Infestissumam Redux” släpps 20:e november. "If You Have Ghosts" finns nu på Spotify och Itunes.

Ghost har turnérat oavbrutet sen januari i år men har endast gjort tre spelningar i Sverige. I höst återvänder de med en turné i Norden.

TURNÈDATUM

Mon  25  SWE, Lund Mejeriet