MaskinExpo Sweden AB

Gianni Ferrari sätter ny standard med eldriven proffsklippare

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2019 06:52 CEST

Åkgräsklipparen GSR+ Electric från Gianni Ferrari är en stor och välkommen nyhet, men gör trots det inte mycket väsen av sig. Ljudnivån är nämligen anmärkningsvärt låg. Dessutom gör den jobbet helt utan avgaser. Den eldrivna åkgräsklipparen, med frontmonterat klippdäck, möter publiken på årets MaskinExpo, den 23–25 maj.

Det är Camro AB som bjuder på premiären för Gianni Ferrari GSR+ Electric, som uppges vara världens första eldrivna proffsrotorklippare.

– Ljudnivån ligger under 50 decibel, så det är en väldigt tystgående klippare. Med en drifttid på sex till åtta timmar per laddning möter den behoven hos professionella användare, konstaterar Roger Gredin på Camro AB.

Att klipparen är eldriven, smidig och kompakt tilltalar förstås alla målgrupper, även om det är proffsanvändarna som förutspås bli den primära marknaden. Den låga ljudnivån gör att GSR+ Electric kan användas på tidpunkter då det hittillls inte varit möjligt att köra med åkgräsklippare.

Klipparen är utrustad med ett litiumjonbatteri, som säkerställer samma höga prestanda och klippresultat som befintliga Gianni Ferrari-modeller. Energin kommer från åtta batteripack på 54 volt, vilka garanterar 1 000 laddcykler. Klipparens temperaturmässiga arbetsområdet är mellan -10°och +60 grader Celsius. Höjdinställning görs enkelt, likaså att lyfta upp klippdäcket vertikalt för rengöring och service. Modellen möjliggör även bakåtutkast.

Med frontmonterat 112 centimeters "dual cut"-klippdäck, försett med tre knivar, garanteras perfekt mulching. Effektmässigt räcker det då med klipparens 10,2 kW, vilket är jämförbart med 20 hästkrafter på en bensindriven modell. PTO-tillslaget är helt elektriskt.

Klippresultat gynnas av det frontmonterat klippdäcket, som gör att gräset klipps innan det körs över av maskinen. Maskinen ger utmärkt överblick och god komfort för operatören. Lägg därtill klipparens följsamhet i ojämn terräng. Knappen för att välja hastighet har två lägen. I  läget "hare" uppnås full hastighet på 10 km/h. I läget “sköldpadda” erhålls en lägre fart anpassad för att att få det bästa klippresultatet.

För mer information, kontakta:
Roger Gredin
Camro AB
Tel: 070–303 36 00
roger@camro.se
www.camro.se

Om MaskinExpo

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se